Bij gelijkstroom vloeit de stroom 1 kant op. Anders dan bij wisselstroom, waar de stroom met een zekere frequentie heen en weer gaat.
Gelijkspanning is een elektrisch potentiaalverschil tussen twee punten dat in de tijd stabiel blijft.
Natuurkundigen zien dat wellicht anders, maar in het normale spraakgebruik betekenen deze termen hetzelfde.
Door een verschil in spanning kan er een stroom gaan lopen (van hoog naar laag), maar dat is pas als je een verbinding maakt. Ook zonder dat er stroom loopt (als de spanningsbronnen t.o.v. elkaar geisoleerd zijn) kan er een verschil in spanning zijn.
5 jaar geleden
Gelijkspanning kun je vergelijken met de (water) druk die op je kraan en de leidingen staat.
Gelijkstroom is de waterstroom die uit je kraan komt vanwege de druk die er op staat.
Spanning is druk. Stroom is stroom.
Reddie