Kun je met een hygrometer met een externe sensor ook vocht in een ruimte meten?

Ik gebruik de meter nu om de vochtigheid in potten aarde te meten.

5 jaar geleden
1.3K
Bordensteker
5 jaar geleden
Misschien helpt het als je het merk en een modelaanduiding of typenummer kunt opgeven.
Niesje1973
5 jaar geleden
https://www.bol.com/nl/p/digitale-thermometer-hygrometer-externer-sensor/9200000068136774/?Referrer=ENTcli_shipment_confirmation_standard2008093611

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet.
De concentratie van de watermoleculen in de lucht is mega veel kleiner dan die in de aarde.
Je zult dus nul% meten.
Reddie
5 jaar geleden
In de in jouw reactie op mijn reactie gelinkte pagina worden in de rechter van de twee beschikbare uitvergrootbare afbeeldingen 2 verschillend ingedeelde metertjes getoond. Het is kennelijk de bedoeling om het achtergrondkartonnetje zowel voor een verpakking van het ene als voor een verpakking van het andere meterje te gebruiken, waarbij dan een vinkje of kruisje in één van de twee vierkante vakjes zou moeten aangeven welk apparaatje er in verpakt zit.

Beide uitvoeringen hebben alléén 1 externe sensor, die blijkens de beschrijving voor het meten van temperatuur en _lucht_vochtigheid dient. Dat is het antwoord op de kern van je vraag.
Het onderste apparaatje op de afbeelding lijkt als extra een alarmsignaal te kunnen geven als de vochtigheid onder een instelbare waarde komt. Je kunt de afbeelding op de site van Bol uitvergroten door er met je muis overheen te gaan. Maar deze aanbieding van Bol.com betreft kennelijk het bovenste metertje.

Niets wijst erop dat het de bedoeling is de sensor _in_ een pot met grond te duwen. Maar als je dat toch doet, zul je vermoedelijk de vochtigheid tussen de korrels en klonten grond meten. Totdat de aarde echt overal in de sensor zit, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Het is geen sensor om in de grond te prikken.

Het metertje is dus volgens de beschikbare informatie bedoeld om luchttemperatuur en luchtvochtigheid te meten.
Toegevoegd op 20 juni 2018 15:59: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Bordensteker