Is het geluid van Ipod net zo goed als CD ?

Ik ben nog steeds een CD speler gebruiker in de trein. Omdat ik niet zeker weet of het geluid in Ipod gecompressed is ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het geluid van een iPod van anno 2011 zal het geluid van een draagbare CD speler ver overtreffen, zoals gemotiveerd in de reacties bij het antwoord van MrTomaat, mits je .WAV muziekbestanden afspeelt die dezelfde oorspronkelijke ongecomprimeerde 16 bits / 44,1 kHz kwaliteit hebben. De converters die de digitale muziekbestanden in analoge audio omzet zijn in de afgelopen jaren steeds beter geworden. Er lijkt in de laatste 3 jaar wel een stilstand te zijn gekomen in kwaliteitstoename. In de geluidsstudio hebben we (ik en een aantal andere geluidstechnici) vastgesteld dat mp3's met een bitrate van 256 en 320 kbps nagenoeg gelijk klinken als .WAV bestanden, ofwel CD's dus. Het hangt wel nog iets af van de muzieksoort die je afspeelt. Orchestrale muziek en muziek met 'gecompiceerde golfvormen' zoals natuurgeluiden lijken moeilijker om te comprimeren in mp3's dan alle andere muziek. Ongecomprimeerde .WAV bestanden of lossless .FLAC bestanden klinken dan net even wat ruimtelijker, open en met wat strakker hoog. Buiten het antwoord om: Het kan echter altijd beter en het is soms frustrerend om de kwaliteit waar we mee in de studio werken van 24 bits / 96 kHz of hoger terug te brengen naar consumentenkwaliteit omdat de media waarop wordt afgespeeld nog steeds niet allemaal deze files kunnen afspelen. SuperAudio en DVD Audio was een poging om deze kwaliteit bij de consument te krijgen alleen commercieel te sterk afgetimmerd en daardoor nooit echt aangeslagen.

Je stelt je vraag wat ongelukkig, maar een iPod kan WAV bestanden afspelen dat is dezelfde kwaliteit als wat er op een CD staat. Dan is er nog het verschil tussen de apparaten namelijk de iPod en je CD-speler. Deze kunnen verschillen ook als de muziek hetzelfde van kwaliteit is. Ik kan van hier niet gokken welke beter is, maar het zou kunnen dat componenten in de iPod beter zijn. Meestal wordt een iPod echter gebruikt icm met MP3's deze zijn inferieur aan CD/WAV kwaliteit maar met een hoge bitrate (192 kbp/s en hoger) horen de meeste mensen het verschil niet, zeker niet met de oordopjes die het gros van de mensen gebruikt.

Het geluidsverschil zal niet zozeer zitten in de CD-speler of iPod, maar in de luidsprekers. Die geven namelijk het geluid weer en bepalen de klank. Het gaat - in dit geval bij de oordopjes - vooral om de kwaliteit daarvan.

Ik kan je zeggen dat het geluid van een ipod met goede mp3 kwaliteit erop de cd zeer zeker benaderd. Maar alleen het gemak om duizenden liedjes bij je te hebben en geen last van overslaan maakt het kleine gemis aan geluidskwaliteit helemaal goed. Ik zelf rip mijn cd's altijd met 320kbps. Dat is de hoogste kwaliteit die te halen is. Met een goede hoofdtelefoon denk ik dat je het verschil met cd niet eens hoort.

Een Ipod koop je niet voor de kwaliteit, maar voor het mooie en het gebruiksgemak. Compressie maakt hierbij niet zoveel uit, het gaat meer om het weergeven van het geluid. (zeg maar de kwaliteit van de geluidskaart als je het vergelijkt met een pc) Als je geluidskwaliteit wil kijk dan bijvoorbeeld eens naar de Cowon J3. Toegevoegd na 1 minuut: Wil je zekerheid: ga een goeie winkel in een ga luisteren. (zelf muziek meenemen)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100