Wat moet je hebben om de noorderlicht goed op foto te hebben?

Volgens onweer-online en buienradar is er vanavond, mits het droog blijft en onbewolkt, een hele kleine kans dat we de noorderlicht, kunnen gaan zien boven Nederland. Aangezien ik deze kans niet wil missen om op foto te liggen, hoe klein die ook is, vraag ik u, wat moet je nou exact hebben om die beelden goed om film of foto te krijgen? Is het uberhoud wel mogelijk met een simepele Canon SX200IS? Nodig dus als in instellingen? Ik weet dat met ISO 3400, je wel foto's kan maken, maar deze zijn extreem wazig en nemen amper tot geen licht van de lucht op. Dus daarom vraag ik het even hier, want, wil erg graag t op foto/film hebben ALS het uberhoud echt gebeurd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

wat je moet hebben om in het donker te fotograferen is een statief!
Op de rand van bv een schutting kan ook voldoen.
Neem altijd de laagste iso waarde. Daarmee krijg je de meest scherpe beelden.
Sluitertijd en diafragma is moeilijk te zeggen. Ik zou beginnen met F2.8 en een sluitertijd van 1s.
Stel je camera zo in dat hij een mooi beeld maakt van wat er te zien is. Dan is het gokken of dit dezelfde instellingen zijn voor de daadwerkelijke event.

Toegevoegd na 11 minuten:
een goede fotograaf die plaatst de elementen in de foto, en doet dit ook voor de belichting. Als ik onderzoek doe naar soortgelijke foto's dan zou ik de belichting meten op de lucht en deze 1,5 - 2 stops donkerder belichten. Die lucht wordt dan heel donker blauw. Dit lijkt een gemeenschappelijk factor te zijn in alle voorbeeld foto's.
Zet de camera klaar op het gebied waar je het noorderlicht verwacht (dit is ook onderzoek doen). Stel je belichting in, en de scherptevlak op bijna oneindig. Misschien wil je de diafragma op F8 zetten, voor zo optimaal mogelijke scherpte. De sluitertijd wordt wat langer, maar ik denk niet dat het erg is.
Bereid je voor, doe onderzoek in waar het op komt en bekijk voorbeeld foto's om daar je instellingen voor je camera uit te bepalen. Type lens, belichting, diafragma, sluitertijd kan je allemaal lezen uit de foto.
Zoek een geschikte locatie op, veel weiland lijkt mij ideaal.

Succes, plaats je het resultaat?

Toegevoegd na 22 minuten:
gezien de langere sluitertijd heb je waarschijnlijk maar 1 kans. Zorg dat je klaar staat en je camera volledig staat ingesteld. Je op het moment alleen maar die ontspanknop gebruiken!. Neem warme sterke koffie mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Spiegelreflex zou goed moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke! Dit soort foto's vereist een volledig handmatige instelling. Zelfs de autofocus uit.
Ligt er aan hoe schemerig het dan is. Als het donker is zal het iets lastiger zijn.
In ieder geval de sluitertijd zo hoog mogelijk houden. Liefst de camera op een statief zetten zodat je zo min mogelijk beweging hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerder een ISO 1200 gebruiken met een langere sluitertijd en een statief. En als het lukt met ISO 800.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een zandzakje is ideaal
Het is nagenoeg niet mogelijk goede opnamen van het noorderlicht te maken. Het is op onze breedte meestal zo zwak en de stedelijke verlichting maakt onze nachten zo 'grijs' dat er bijna niet van overblijft (volgens mij is het ook nog volle maan). Als je toch een goede donkere plaats kan vinden is bij een brandpuntsafstand van ca 50 mm (liever nog kleiner) 1600/3200 iso en een belichtingstijd van ca 30 seconden (op een statief natuurlijk); daarna ga je de sterren als streepjes zien, ook leuk maar waarschijnlijk niet de bedoeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de sterren als streepjes is niet belangrijk. Het gaat om het noorderlicht.