"Stoppen" en zekeringen ofwel smeltpatronen is hetzelfde.

Ze zijn van belang als kortsluiting ontstaan. De stroom zoekt dan een andere weg dan de juiste. Dit leidt tot verhitting. Dit wordt gesignaleerd door de zekering waardoor de draad in de zekering smelt en de stroomkring wordt onderbroken. ("De stop springt").

Zou je geen zekeringen hebben, dan ontstaat het risico op smelten van bekabeling, brand en/of elektrocutie van iemand die een apparaat aanraakt dat "onder stroom staat".
5 jaar geleden
anders krijg je kortsluiting en brandt je hele huis af
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Dat gebeurt niet uit het niets.
Stoppen en zekeringen beveiligen tegen overbelasting , waar kortsluiting een vorm van is. Bij overbelasting, namelijk meer stroom dan de stop aankan (voor huis tuin en keuken gebruik meestal 16 Ampere) 'slaat de stop door', en loopt er geen stroom meer.

Als er wel nog stroom zou lopen, zouden elektrische apparaten oververhit kunnen raken en in brand vliegen.