Hoe maak ik een wirwar van veel verschillende kabels goed georganiseerd en voorkom ik beschadiging ervan?

In verband met verschillende systemen in huis, lopen er inmiddels nogal wat kabels. De meeste kabels liggen in een dikke, centrale kabelgoot, van waaruit zij via kleinere gootjes uiteindelijk de aangesloten apparatuur bereiken. Sommige kabels liggen echter ook gewoon bovenop de platen van ons verlaagd plafond en vinden zo hun weg.

Bij elkaar zijn al deze kabels intussen behoorlijk volumineus geworden (ca. 30 kabels) en daardoor ontstaan drie praktische problemen: De bossen kabels vragen om vrij grote doorvoerkanalen en het is lastig ze nog uit elkaar te houden. Daarbij wil ik beschadiging voorkomen.

Concreet vraag ik me af:
-Als ik de kabels schik op soort, welke methode/materiaal is dan geschikt voor het bundelen/doorvoeren/beschermen van pakweg 8 kabels per keer, waarbij het maken van scherpe bochten kan worden voorkomen? (zelf dacht ik al even aan afvoerbuizen voor water).
-Hoe maak ik ze het best herkenbaar? Ze zijn n.l. bijna allemaal wit.

Ter info: Het gaat hier vrijwel uitsluitend om coax-, ethernet, en zwakstroomvoedingskabels.

Weet jij het antwoord?

/2500

U kan inderdaad soort bij soort leggen en elk in een apart kabelgootje van bv Legrand, zie link. Om de kabels onderling te merken bestaan er speciale merkers van bv Partex, zie link bij "Kabel- & draadcodering"

Bronnen:
http://www.legrand.be/nl/scripts/nl/publig...
http://www.partex.be/

alles los halen en opnieuw aansluiten! gebruik van die witte broodzaksluitklips om op te schrijven wat welke kabel is. als alles goed zit/ligt doe je er ty-rips omheen!

Zoals u hoort zijn er verschillende mogelijkheden , waar u echter goed moet op toekijken is dat er geen kabels waar een hoge stroom doorloopt zoals voedingskabels kort bij datadoorvoerkabels komt te liggen zelfs een coax kabel is daar gevoelig voor , dus laat die toch wat uit elkkaar liggen . De datakabels zelf mag je kort bij elkaar leggen en binden , niet te strak aanspannen is aangeraden (verpletteren van deze kabels zorgt voor ernstige problemen).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100