In de meeste klokken zit een tandwiel, die een soort armpje heen en weer laat bewegen. Dit veroorzaakt volgens mij het tik-tak geluid. Het ene haakje valt net anders in het tandwiel dan het andere haakje, daardoor is het geluid anders. Op het filmpje zie je beter wat ik bedoel.

Toegevoegd na 48 seconden:
Hier nog een andere link naar wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lever_escapement
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry had ik niet gezien. Op mijn mobiel stond deze niet bij vergelijkbare vragen. Dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb de betreffende vraag nog goed bekeken. In die vraag wordt mijn vraag toch niet geheel beantwoord. Ik vraag echt hoe het komt dat sommige klokken per seconde 2 tikken geven (een harde en zachte)