kan je met de wet van ohm ook de weerstand in een draad uitrekenen?

ik ben bezig met een experiment en wil graag het vermogensverlies van een kabel berekenen. Ik alleen niet de gegevens van de dikte en de soortelijke weerstand van deze kabel. Kan ik bijvoorbeeld eerst de weerstand van het apparaat zonder kabel berekenen met U=IxR en dan nog een keer met kabel en dan het verschil hiertussen gebruiken als de weestand van de kabel?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja. Maar u zult wel heel nauwkeurig meet apparatuur moeten hebben.
Verder, vergeet niet dat het anders is als u wisselstroom gebruikt.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. De weerstand van een kabel kun je gewoon met de wet van Ohm berekenen.

Tenminste... zolang het de Ohmse weerstand betreft.

Een kabel heeft ook een niet-Ohmse weerstand. Dan gaat het om inductieve en capacitieve effecten. Die treden op bij wisselstroom.

Bij (constante) gelijkstroom zijn alleen Ohmse effecten van belang, en kun je dus gewoon met de wet van Ohm de (Ohmse) weerstand berekenen.

Houd er wel rekening mee dat die weerstand vrij laag zal zijn. Wil je een hogere nauwkeurigheid, dan zou je een veel langere kabel kunnen nemen. Bijvoorbeeld een kabel die 100 keer zo lang is als de kabel die je normaal gebruikt (zonder lassen, natuurlijk). Je meet dan de weerstand van die 100 keer zo lange kabel, deelt die door 100, en dan heb je de weerstand van jouw kortere kabel.
Cryofiel
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt! ik heb een kabel van 80 meter gebruikt en zie dan een verschil van 2 ohm in weerstand, wat wel heel klein is maar toch.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Correct antwoord, als er in jouw kabel meerdee aders zitren, kan je ze in serie aansluiten en meten, voor nog nauwkeurigere meting.