Hoe werkt een spanningsmeter schroevendraaier?

Waarom krijg je geen opdoffer als je je vinger op het contactpunt achterop de schroevendraaier zet om de spanning te meten? (Zo werkt zo'n schroevendraaier toch, dacht ik?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.1K

Het beste antwoord

De spanningszoeker werkt omdat je via je lichaam de aarde pool bent en dat ding daardoor een spanningsverschil kan vaststellen tussen aarde en het punt dat je test.
Zoals de anderen al schreven: de weerstand in die spanningszoeker , in serie met het lampje, is dermate hoog dat er maar een zeer kleine stroom gaat lopen. Dat maakt hetm dus ongevaarlijk.

ps Niet de spanning maar de stroomsterkte geeft uiteindelijk een opdoffer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
De laatste zin is erg verwarrend. Zonder spanning geen stroom.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Antwoordman, bij inductieve belastingen is dat niet helemaal waar. Daar lopen spanning en stroom uit fase. Beide zijn weliswaar noodzakelijk, maar de stroom is maximaal op het moment dat de spanning nul is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel
Bedankt vast voor je snelle antwoord op antwoordman.
Het is volledig correct.
@Antwoordman
Deze inducatieve belastingen worden oa gebruikt om gelijkstroom "transformatoren" te maken waarbij de uitgangs spanning hoger is dan de ingangsspanning...de DC-DC convertor .
Hele leuke dc-dc convertors vind je in muggen terminators.
Deze maken van 2,4 volt ca 1800 volt, en laden een condensator op die spanning.
Daarmee kan je een brandblaar krijgen mbv die 2 NiMH AA batterijen en gaan muggen eraan dood. Daarnaast, als je met goed natte handen een auto (vrachtauto) accu bij de polen beet pakt is dat gevaarlijker dan het aanraken van het lichtnet. Een 12V auto accu kan meer vermogen afgeven dan het lichtnet bij 16A zekering. (500A bij 12 Volt is 6000Watt, de zekering van het lichtnet stopt ermee bij ca 3600Watt
Daarmee wil ik dus zeggen dat vooral de geleiding en daarmee hangende stroomsterkte cruciaal is voor de opdoffer die je krijgt.

Andere antwoorden (3)

omdat er een onwijs grote weerstand in zit, dus zal er maar weinig stroom door lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was altijd goed voor een hoop 'lol', de weerstand vervangen voor een veel kleinere... dan 'voelde' men ook of ergens spanning op stond... :-/
Het gloeidraadje ontvangt slecht een reststroompje,omdat er een flinke weerstand is ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spanningzoeker kan zijn uitgevoerd als een fittingschroevendraaier, waarbij in het handvat een neon lampje en een weerstand zijn geplaatst. De weerstand is noodzakelijk om slechts een zeer geringe stroom te laten vloeien, anders zou een mens bij gebruik geëlektrocuteerd worden.

Wanneer we de punt van de schroevendraaier bijvoorbeeld in de wandcontactdoos (stopcontact) steken en een vinger op het metalen dopje van het handvat houden, zal bij aanwezige spanning het lampje gaan branden. Let wel dat in een wandcontactdoos slechts één draad spanningsvoerend zal zijn.

Voor een goede werking van deze spanningzoeker is het vereist met een vinger het metalen dopje van het handvat aan te raken. Doe je dat niet dan kan het zijn dat het lampje wel branden gaat terwijl het onderdeel geen spanning voert. In dat geval kan er sprake zijn van spanningsinductie door de werking van de wisselspanning.

Deze spanningzoekers zijn alleen geschikt voor wisselspanningen van ongeveer 230 volt en bepalen of er een spanning ten opzichte van 'aarde' (nul volt) aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha! Spanningszoeker heet zo'n schroevendraaier dus. Logisch ook, want hij meet natuurlijk niet echt hoeveel, maar hij geeft alleen maar aan of er spanning is. Bedankt! +