Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik de waterkoker aanzet springt de aardlekschakelaar eruit. Veiligheid?

Ik ben een leek op dit gebied, en bang dat er brand ontstaat! Moet ik naast het aanschaffen van een nieuwe waterkoker nog andere veiligheidsmaatregelen treffen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na verloop van tijd gaat zich in de waterkoker een laagje kalk
ontstaan. Kalk en elektriciteit gaat niet samen, verwarmingselement
kan hierdoor scheurtjes veroorzaken waardoor er een zogenaamde lekstroom gaat lopen. Als deze groter is dan 30 milliAmpere, dit is de afschakelstroom van de aardlekschakelaar, dan klapt de aardlek eruit.
Soms zie je ook dat wanneer je de koker aanzet, dat zich op een plek op het verwarmingselement belletjes ziet, dit is een teken dat je verwarmingselement is overleden.
Of een nieuw element, of een nieuwe koker. Mvg , Ton.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

hier is waarschijnlijk sprake van een kortsluiting,je zou hem laten nakijken maar komt waarschijnlijk beterkoop uit met een nieuwe.Als hij nieuw is kan je aanspraak maken op je garantie.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij kortsluiting springt de stop, bij kleine lekstroom springt de aardlekschakelaar.
Er zit kortsluiting in je waterkoker, een nieuwe kopen is voldoende.
(de aardlek springt er uit omdat er sluiting is tussen aarde en fase)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij kortsluiting springt de stop, bij kleine lekstroom springt de aardlekschakelaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opzich klopt dit antwoord wel, de aardlek is meestal sneller dan de stop. Bij een kortsluiting naar aarde zal de aardlek springen, of beiden.