Als ik de waterkoker aanzet springt de aardlekschakelaar eruit. Veiligheid?

Ik ben een leek op dit gebied, en bang dat er brand ontstaat! Moet ik naast het aanschaffen van een nieuwe waterkoker nog andere veiligheidsmaatregelen treffen?

Weet jij het antwoord?

/2500

hier is waarschijnlijk sprake van een kortsluiting,je zou hem laten nakijken maar komt waarschijnlijk beterkoop uit met een nieuwe.Als hij nieuw is kan je aanspraak maken op je garantie.

Er zit kortsluiting in je waterkoker, een nieuwe kopen is voldoende. (de aardlek springt er uit omdat er sluiting is tussen aarde en fase)

Probeer eerst eens een ander apparaat op het stopcontact,slaat dit weer uit dan ligt het aan je stopcontact,blijft hij het doen en gebeurd er verder niets dan ligt het aan je waterkoker die kortsluiting maakt.

Een aardlekschakelaar reageert op kleine lekstroom (50mA) door bijvoorbeeld vochtige bedrading. Hij beschermt tegen elektrische schok. Een zekering (stop, automaat) reageert op grote stromen bij overbelasting of kortsluiting (16A). Hij beschermt NIET tegen schokken, wel tegen brandgevaar. Je kunt de waterkoker vervangen, of zorgen dat de inwendige bedrading goed droogt. Brand zal niet ontstaan en een schok zul je niet krijgen omdat de zekering en de aardlekschakelaar je daartegen beschermen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100