Als ik de waterkoker aanzet springt de aardlekschakelaar eruit. Veiligheid?

Ik ben een leek op dit gebied, en bang dat er brand ontstaat! Moet ik naast het aanschaffen van een nieuwe waterkoker nog andere veiligheidsmaatregelen treffen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na verloop van tijd gaat zich in de waterkoker een laagje kalk
ontstaan. Kalk en elektriciteit gaat niet samen, verwarmingselement
kan hierdoor scheurtjes veroorzaken waardoor er een zogenaamde lekstroom gaat lopen. Als deze groter is dan 30 milliAmpere, dit is de afschakelstroom van de aardlekschakelaar, dan klapt de aardlek eruit.
Soms zie je ook dat wanneer je de koker aanzet, dat zich op een plek op het verwarmingselement belletjes ziet, dit is een teken dat je verwarmingselement is overleden.
Of een nieuw element, of een nieuwe koker. Mvg , Ton.

Antwoorden (4)

hier is waarschijnlijk sprake van een kortsluiting,je zou hem laten nakijken maar komt waarschijnlijk beterkoop uit met een nieuwe.Als hij nieuw is kan je aanspraak maken op je garantie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij kortsluiting springt de stop, bij kleine lekstroom springt de aardlekschakelaar.
Er zit kortsluiting in je waterkoker, een nieuwe kopen is voldoende.
(de aardlek springt er uit omdat er sluiting is tussen aarde en fase)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij kortsluiting springt de stop, bij kleine lekstroom springt de aardlekschakelaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opzich klopt dit antwoord wel, de aardlek is meestal sneller dan de stop. Bij een kortsluiting naar aarde zal de aardlek springen, of beiden.
Probeer eerst eens een ander apparaat op het stopcontact,slaat dit weer uit dan ligt het aan je stopcontact,blijft hij het doen en gebeurd er verder niets dan ligt het aan je waterkoker die kortsluiting maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik ook gehad, koste 2 rondjes door het huis 1 welke kamer,
2 welk apparaat... was inderdaad de waterkoker en gelukkig niet
de tv of iets anders duurs!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt NIET aan het stopcontact, het ligt aan het apparaat dat je inplugt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom heb ik ook geschreven om eerst het apparaat uit te testen op een ander stopcontact.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie 2e mogelijkheid. In dit geval zal het zeer waarschijnlijk de waterkoker zijn, maar het kan wel.
Vooral bij oude bedrading in oude huizen is dit een optie.
Een aardlekschakelaar reageert op kleine lekstroom (50mA) door bijvoorbeeld vochtige bedrading.
Hij beschermt tegen elektrische schok.
Een zekering (stop, automaat) reageert op grote stromen bij overbelasting of kortsluiting (16A).
Hij beschermt NIET tegen schokken, wel tegen brandgevaar.
Je kunt de waterkoker vervangen, of zorgen dat de inwendige bedrading goed droogt. Brand zal niet ontstaan en een schok zul je niet krijgen omdat de zekering en de aardlekschakelaar je daartegen beschermen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ In Nl is 30ma de standaard.
500 en 10 bestaan wel.