Is propaangas of electrisch koken voordeliger op vakantiepark?

Op ons vakantiehuisje hebben we helaas geen aardgas, maar propaangas via het vakantiepark. Nu kregen we de rekening en schrok ik van de prijs.
Per propaan betalen we €2,95. Er staat niet bij per liter of m³.
Voor elektra betalen we 21 cent enkel tarief.
Aangezien we thuis aardgas voor €0,60 gebruiken om te koken, is dit 5 keer zo duur. En van propaan zou je meer van nodig hebben dan van aardgas.
Op gas koken zou goedkoper zijn dan elektrisch. Maar ik vraag me af hoe ik kan berekenen of dit ook wel voor ons geldt, nu de prijs zoveel hoger is.
Het heeft niets met vastrecht te maken, aangezien we helaas zullen moeten blijven verwarmen met propaangas.

Verder lees ik op internet dat elk huis/pand die bewoonbaar is recht heeft op energie belastingvermindering van bijna €400,00
Helaas hebben we dus wel een meter, maar volgens de netbeheerder hebben we geen eigen eancode. Dus daar hebben geen recht op.
Jammer. Mocht iemand toch een manier weten hoe we hier aanspraak op kunnen maken hoor ik het graag.

Ps: We kunnen helaas niet shoppen om goedkoper gas of stroom te krijgen, dit gaat enkel via het park.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het park zal niet aangesloten zijn op aardgas, dan staat er dus ergens een grote propaan tank.
De elektriciteitsprijs is redelijk, de prijs van propaan lijkt hoog, maar eerst even uitzoeken waar je precies voor betaald.
http://www.propaan.info/propaan_vs_aardgas.php Dit zijn eigenlijk dingen die vooraf uitgezocht moeten worden, er zijn parken die bizarre prijzen rekenen voor energie. Als dat het geval is, dan heb je een zonnecollector er zeer snel uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier gaat het per kuub.
http://www.recrenova.nl/cms/index.php/tarieven

Antwoorden (5)

Koken op gas is bijna altijd goedkoper dan elektrisch koken. Alleen het opwarmen van een eenpersoonsmaaltijd is sneller en efficiënter in de magnetron.
7 jaar geleden
Je betaalt propaan waarschijnlijk per m3 gas.
1 liter vloeibaar propaan levert ruim 250 liter propaangas. Bij groot inkopen (voor een heel park) kost het propaan rond een euro per liter, afhankelijk van de leverancier, afgenomen hoeveelheden en aantal leveringen per jaar.

Bij een prijs van 1 euro per liter betaal je dus ongeveer 2,60 euro per m3 gas. Misschien is het geleverde propaan bij jullie iets duurder en/of worden in de verbruiksprijs ook kosten voor aanleg, onderhoud en transport van het propaan meegerekend.

Voor eenzelfde hoeveelheid warmte heb je ongeveer 1,35 keer zoveel propaangas nodig als aardgas.
Voor 1 m3 aardgas betaal je € 0,60.
Voor 1,35 m3 propaangas betaal je € 3,98.
Verwarmen op propaangas is dus 6,6 keer zo duur als op aardgas.

Omdat je voor elektriciteit een normale prijs betaalt (op het park niet echt duurder dan elders) is het in dit geval goedkoper om elektrisch te gaan koken. Zeker als je kiest voor inductie en niet voor de ouderwetse elektrische kookplaten.

Je zou zelfs kunnen overwegen de kachel te vervangen door een zuinige elektrische straalkachel. Of in elk geval eens kijken of je gastoestel een efficiënt apparaat is. Verouderde gastoestellen verbruiken ook meer dan de modernere, door de hoge verbruikskosten is een investering al snel terugverdiend. Dat geldt ook voor eventuele isolatie van je huisje.

Het idee van je teruggave energiebelasting heb je niets aan. Elk pand (tegenwoordig is woonfunctie niet eens meer een vereiste) met een eigen elektriciteitsaansluiting heeft recht op de vermindering van € 378,00. Dat geldt alleen bij een eigen aansluiting en niet met een eigen tussenmeter. Echter, als je een eigen aansluiting hebt, betaal je per jaar ook netbeheerkosten en vastrechtkosten. Die zijn samen ongeveer € 400,00. Per saldo schiet je er dus niets mee op als je een eigen aansluiting zou hebben.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
uit de bron: "Neem het aantal m³ aardgas van de afrekening van het gasbedrijf. Vermenigvuldig dit getal met 1,34 om het vergelijkbare propaangebruik in (vloeibare) liters te berekenen."
Hier wordt m3 met liters vergeleken en je antwoord vergelijk je m3 met m3, dat klopt niet. De verbrandingswaarde van propaan is 2.78x zo hoog als die van aardgas. (97,7 versus 35)
http://www.energieconsultant.nl/energiemarkt/technische-informatie-energie/tabel-overzicht-verbrandingswarmte-brandstoffen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas betaal ik nu ook vastrecht en netwerkkosten van 300 euro per jaar. Maar dat zou met aardgas waarschijnlijk nog wat meer zijn. Bedankt voor de tips
21 cent per kilowatt is een best normale prijs voor een park. €2,95 is per kilo propaangas en dat is ook niet buiten proportie.
De calorische waarde van propaan is hoger dan aardgas dus koken op gas is zeker goedkoper dan elektrisch in jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij aardgas versus elektra is koken op aardgas ongeveer de helft goedkoper:
https://www.energievergelijken.nl/nl/energieverbruik/op-gas-koken

De verbrandingswaarde van propaan is 2.78x zo hoog als die van aardgas.
Vergelijk je de 2,95 euro propaan met aardgas dan mag je die prijs door 2,78 delen:
1.05 versus 0,60 die je thuis betaald. Dat is ongeveer 2x zoveel.
Aardgas versus elektra is de helft goedkoper, maar gas kost op vakantie 2x zoveel: Het maakt dus bijna niks uit.

Toegevoegd na 34 seconden:
Een deel van de informatie komt uit bronnen in reacties.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een groot voordeel van elektrisch koken, is dat er geen waterdamp ontstaat door het verbranden van gas.
Dat scheelt vocht in huis en/of de afzuigkap hoeft minder hard en dus komt er minder (koude) lucht van buiten naar binnen. In de zomer maakt dat weinig uit, maar in de herfst en winter wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U kunt de prijs van aardgas en propaangas niet vergelijken zoals u dat doet, omdat de energetische waarde van beide gassen verschilt. De calorische waarde van een m3 propaan is ongeveer 3 keer zo hoog als die van aardgas. Daarom heb je voor toestellen op propaan ook andere branders nodig die in verhouding minder gas afgeven.

De prijs van aardgas met propaangas vergelijken gaat als volgt: 1 m3 aargas (€0,60) komt overeen met 0,33 m3 propaangas. De kosten hiervan zijn op uw park 0,33 x €2,95 = €0,97. Propaan op uw vakantiepark is dus ongeveer 1,6 keer zo duur als aardgas.

Zie ook de bron: 1m3 aardgas = 1,33 liter propaan = 0,33 m3 propaan (propaan wordt soms per liter en soms per m3 berekend).

Koken op propaan zal vermoedelijk goedkoper zijn dan elektrisch, al speelt ook de efficiency van het kooktoestel hierbij een belangrijke rol. Als u op een te grote vlam kookt waardoor veel warmte langs de pan gaat dan is propaan duurder, terwijl elektriciteit weer goedkoper wordt bij gebruik van bijvoorbeeld inductie of een elektrische waterkoker. Daarbij gaat namelijk minder energie verloren.

De prijs van propaan fluctueert wekelijks, net als die van benzine en autogas. In 2016 was propaan erg goedkoop, maar de prijs is eind 2016 weer behoorlijk opgelopen. Op de marktontwikkeling heeft u geen invloed. De prijs die uw park zelf voor propaan betaalt is natuurlijk wel onderhandelbaar, evenals de opslag die het park hanteert voor distributie en facturering.

Wat u schrijft over belastingvermindering is inderdaad niet van toepassing in het geval van propaan. Dat geldt alleen voor nutsaansluitingen.

Hopelijk heeft u hier iets aan. Succes!

Toegevoegd na 1 dag:
ter verduidelijking: 1m3 aardgas = 1,33 liter VLOEIBAAR propaan = 0,33 m3 propaanGAS
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Plus. Heel compleet.
(Alleen heb ik de indruk dat vs denkt dat hij de belastingvermindering terugkrijg, en heeft vs niet door dat die in de jaarnota verwerkt zit.)