Kan ik van een oude auto een aggregaat maken?

Ik ben al een tijdje opzoek naar een krachtige aregraat, maar helaas vindt ik het zonden om daar ruim 3.000 euro voor uit te geven. Nu zat ik te denken is het mogelijk om voor een prikkie een oude auto te kopen en van de moter een aggregaat tebouwen. Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja kan je er een beetje extra uitleg over geven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

In je auto zit al een generator, maar dat is een kleine en noemen we dynamo. Maar deze wekt niet zo veel juice op. Ik meen dat deze tot ~12V opwekt.

Je kan een grotere dynamo/generator aan een aangedreven as koppelen en het geheel vormt dan een aggregaat.

In de serie Flodder is er een aflevering waar ze precies dit doen. Dan hebben ze een generator met een rubberen band aan een aangedreven velg van de auto verbonden om zo hun huis van spanning te voorzien. Dan moet je wel het differentieel blokkeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" In de serie Flodder is er een aflevering waar ze precies dit doen. Dan hebben ze een generator met een rubberen band aan een aangedreven velg van de auto verbonden"
Ik vind het schrijnend dat jij als zelfbenoemd 'ingenieur' een serie als flodder waarin fictieve situaties zich voordoen als referentie durft te nemen ter aanvulling/onderbouwing van dit vraagstuk, alsof alles wat zich afspeelt in flodder ook in het echte leven zo werkt?
Bespaar je de moeite, voor een kleine €900 heb je een 6,5kW aggregaat.
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/aggregaten/m1254448691-nieuw-diesel-aggregaat-generator-6500watt-gratis-levering.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr