Na een lange tijd gewerkt te hebben met een schroefmachine heb ik nu een gehoorbeschadiging opgelopen wat nu?

Op het begin dacht ik al dat ik een piep hoorde en dat het ergens anders aan lag bijv te hard muziek geluisterd of iets dergelijks.
Maar nu ik weer met het schroefmachine werk voel ik direct de druk van het ratelen dat dit machine doet.
Ook hoor ik nu voortaan altijd het piepje, ik heb er al een hele tijd mee gewerkt en omdat ik het nu pas besef dat het aan het schroefmachine ligt waar ik dus mee werk vraag ik af wat ik nu hiermee moet doen, ben al gewisseld van schroefmachine maar deze gaat wel 2x zo langzaam.
Er staat ook nergens in de gebruiksaanwijzing aangegeven dat je moet opletten met het geluid.

Toegevoegd na 16 uur:
het geluid van het schroefmachine lijkt op het begin een onschuldige ratel maar na 3 jaar gebruiken heb ik degelijk wel gehoorschade opgelopen.

Zoals in de beschrijving staat ben ik van schroefmachine gewisseld van mijn eigen geld die NIET RATELT(slagschroefmachine, zoek het even op op wikipedia) dus hoef ik geen oordoppen te gebruiken.

Kan ik het bedrijf aansprakelijk stellen bijv?

Kom niet met stomme antwoorden zoals kijk even op wikipedia of google over gehoorschade, elk normaal mens zoekt dat even op dus onderschat de medemensen niet.

Toegevoegd na 16 uur:
Kom ook niet met stomme antwoorden zoals gebruik oordoppen, op het begin lijkt het een onschuldig ratelgeluid maar door LANGDURIG GEBRUIK VAN 2 JAAR MINSTENS 6 UUR PER DAG heb ik deze gehoorschade opgemerkt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Ik neem aan dat je nu wel gehoorbeschermers op doet ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een ander schroefmachine gehaalt die niet ratelt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geleden schade is niet meer te voorkomen.
Verdere schade wel. Oordoppen dus!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google eens op tinnitus of oorsuizen.
mvg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dit op je werk is gebeurd, heeft je werkgever je wel gehoorbescherming aangeboden? Ga eerst naar je huisarts, mogelijk stuurt deze je door naar een KNO arts, deze kan je advies geven over gehoorbescherming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je. Your welcome.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welk bedrijf wil je aansprakelijk stellen?
Leverancier van schroefmachine?
We zijn niet in Amerika...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de maker van het schroefmachine, of degene die de handleiding maakt?
nounka
7 jaar geleden
Misschien een stomme vraag, maar staat er iets over in je contract met je baas?
Zou kunnen dat er iets instaat hierover. In veel gevallen is het niet gebruiken van beschermingsmateriaal wel je eigen verantwoordelijkheid. Als jij je werkschoenen niet aandoet en er gaat iets mis... baas kan contract tonen dat het verplicht is. Misschien ook zo voor oortjes. En als de waardeloze reacties niet bevallen.... pech. Wat ook mogelijk is zijn er gehoorproblemen in de familie?
Je schrijft de muziek wel af,... maar dat is ook vaak de boosdoener.

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Het bedrijf is verplicht jouw je persoonlijke beschermingsmiddelen aan te bieden. Voor het gebruik ervan ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk. Het bedrijf is ook verplicht om jouw veiligheidsinstructies en machine uitleg mee te geven voordat je met machines begint te werken.

Zolang het bedrijf in ieder geval aan deze eisen heeft voldaan is jouw lichaam verder je eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus, ook al zou de verplichting tot het dragen van gehoorbeschermers nergens staan, en ook geen waarschuwing in de handleiding, dan nog blijft heel veel in de bouw eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt in de bouw moeten de medewerkers ook voldoen aan de VCA dit is een veiligheidstoetsing die door elke werknemer gehaald moet worden. Dus als jij je VCA op zak hebt weet je dat je niet mag werken zonder gehoorbescherming bij apparaten waar het wel nodig is. Maar de vraagsteller geeft niet aan dat het in de bouw is. Overigens is het ratel-geluid van een slagschroefmachine niet onschuldig en zeker niet als je veel op ooghoogte moet schroeven of boren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en trouwens... bedankt! :P
Het is heel erg moeilijk hard te maken / aan te tonen dat de gehoorschade daadwerkelijk veroorzaakt is door het gereedschap waarmee je gedwongen bent te werken. Daar zijn bepaalde normen voor, en vanaf een x aantal decibel is je baas inderdaad verplicht je gehoorbescherming aan te bieden (waarvoor je zelf vervolgens verantwoordelijk bent die te gebruiken).

Er zijn echter legio oorzaken voor gehoorschade, en zeker tegenwoordig lopen erg veel mensen al heel jong in hun vrije tijd gehoorschade op door bijvoorbeeld het luisteren van harde muziek. En ook geluid dat niet ver boven de 80 decibel ligt maar heel lang aanhoudt, kan uiteindelijk je gehoor beschadigen.

Is je gehoor eenmaal beschadigd, dan kunnen inderdaad bepaalde geluiden letterlijk pijn gaan doen. Ik ben zelf slechthorend geworden (en tinnitus gekregen) door de ziekte van meniere (oorzaak onbekend, domme pech), en kan nu absoluut niet tegen hoge harde geluiden (met krijsende kinderen als absoluut dieptepunt ; toch zijn die absoluut niet de oorzaak van mijn gehoorschade).

Eerlijk gezegd KAN ik me bijna niet voorstellen dat je op een bouwplaats waar je de hele dag met elektrische machines werkt niet wordt geadviseerd / gedwongen / aangeboden standaard gehoorbescherming te dragen, maar als dat wel het geval is is je baas zeker in gebreke gebleven, en zou je dit moeten aankaarten met de bedrijfsarts. Dit is namelijk al sinds de jaren 80 VERPLICHT bij geluiden vanaf 85 (tegenwoordig zelfs 80) decibel.

De gehoorschade is helaas niet meer terug te draaien ; eenmaal doof op bepaalde frequenties blijf je dat. Je kunt wel proberen verdere schade te voorkomen door voortaan gehoorbescherming te dragen, en ook in je vrije tijd jezelf niet bloot te stellen aan geluiden boven de pakweg 80 decibel. (En muziek op je koptelefoon is doorsnee al vergelijkbaar met het geluid van een drilboor; rond de 95 decibel).