12 ledlampen aansluiten op 1 stekker, hoe te doen?

Ik ben een spiegel aan het maken met daarom heen 12 E27 fittings met daarin ledlampen, mijn vraag hoe moet ik dit aansluiten? allemaal apart + en - aansluiten? of kan het ook in serie + - +-?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Neem aan 230V led lampen?
Dan allemaal apart F en N (+ en - is gelijkstroom).

Antwoorden (1)

Hangt ervan af hoeveel volt op de lampen staat aangegeven.
Met een E27-fitting verwacht ik, dat ze 220 volt zijn. In dat geval kun je ze nooit in serie zetten, maar moet je ze parallel aansluiten; elk lampje dus zijn eigen 220 volt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je één stekker wilt gebruiken zal je de lampen met b.v. kroonsteentjes of koppelstukjes aan de hoofdsnoer moeten vastmaken. Eventueel gebruik je ook kabelgootjes welke je na aansluitingen kunt dichtmaken. Al met al een leuk klusje voor iemand die het eerder heeft gedaan.
Het feit, en de manier waarop je deze vraag stelt doet me vermoeden, dat je beter hulp kunt vragen aan iemand die van elektriciteitsaansluitingen meer weet. Het is n.l. ook belangrijk, dat de 220 volts aansluitpunten niet bloot liggen, maar goed geïsoleerd zijn of helemaal achter de spiegel zijn verstopt.