Kan je twee voedingen op één apparaat aansluiten?

Ik heb een ventilator en daar wil ik een voeding op aansluiten, maar ik wil daar ook graag een andere voeding op aansluiten.
Het gaat er uiteindelijk om dat of de ene voeding wordt gebruikt of de andere, maar ik vroeg mij af wat er gebeurt als beide aanstaan. De bedoeling is dat dit niet gebeurt, maar stel dat het gebeurt wat gebeurt er dan? (zie afbeelding voor toelichting)

Toegevoegd na 2 minuten:
Afbeelding: https://ibb.co/cN4TLw

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het toevoegen van een afbeelding op Startpagina GoeieVraag werkt vaak niet. Kun je het nog een keer proberen of het op een site zoals https://imgur.com uploaden en hier de link plaatsen? Daarnaast: weet je wat een serieschakeling is en wat een parallelschakeling is?
Zonder afbeelding of verdere toelichting is het lastig om te bepalen wat er gebeurt, maar ik vermoed dat je je afvraagt wat er gebeurt als beide voedingen in serie of parallel geschakeld zijn (a.d.h.v. een afbeelding valt hoogstwaarschijnlijk te bepalen wat bij jouw van toepassing is en met die informatie weten we wat er gebeurd (uitgangsspanning of stroomsterkte wordt hoger).

Het beste antwoord

Zo te zien is het parallel geschakeld. Dat betekent dat de uitgangsspanning gelijk blijft, maar de (maximale) stroomsterkte toeneemt. Hierdoor kan (in het geval van een ventilator) de ventilator harder gaan draaien (als de ventilator dan ook meer stroom gaat vragen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Stroom = I = Ampère
Spanning = U = Volt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie.
Het beste in mijn geval is zeker om een drie standen schakelaar te gebruiken?
links = voeding 1 aan
midden = uit
rechts = voeding 2 aan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het apparaat met één voeding werkt lijkt het me het handigste om altijd één van beide voedingen te gebruiken (dat is ook het efficiënt, denk ik).
Dus ja, een driestandenschakelaar gebruiken is goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op 1 van de voedingen is een bewegingssensor aangesloten (aan bij beweging) en de andere voeding is een normale voeding (altijd aan).
Dan wordt de vraag eigenlijk of je twee voedingen op een driestandenschakelaar kan gebruiken...?
Heb je dan niet twee verschillende aarde's op 1 schakelaar?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://ibb.co/iHPbqw Dit is de schakelaar, ik vraag me dan af wat ik waar moet aansluiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat weet ik helaas niet. Mijn natuurkundekennis is niet meer dan de havo examenstof (afgelopen schooljaar geslaagd dus ik weet het nog goed). Als je twee voedingen op zo'n schakelaar aansluit dan heb je inderdaad twee aarde's. Of dat een probleem is weet ik niet. Elektriciteit kiest voor zover ik weet altijd de kortste route, dus ik denk dat dat niet erg is, maar ik weet het niet zeker.
Reddie
6 jaar geleden
Het plaatje van de schakelaar laat niet zien wat hij schakelt. Dus daar heb je niets aan.
Ik vraag me af wat het nut van de schakelaar van de bewegingssensor is als de andere schakelaar altijd aan staat. De ventilator draait dus gewoon altijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie het is de bedoeling dat één van de twee aanstaat. Een driestandenschakelaar waarbij: Links = voeding + bewegingssensor (aan bij beweging)
Midden = uit
Rechts = voeding (altijd aan) Ik wil graag weten of het uitmaakt als er twee aarde's op één schakelaar zijn aangesloten. En hoe ik de alles moet aansluiten als ik het op bovenstaande manier wil laten werken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is het doel eigenlijk? Je kan toch alles met 1 voeding doen?
TurfGraver
6 jaar geleden
Twee massa (min) met elkaar verbonden maakt niks uit. Twee voedingen tegelijk met elkaar verbonden kan 1 mogelijk jiet fijn vinden. Voor de ventilator maakt het niks uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb je een MIN gegeven. Je antwoord klopt maar half. De beide batterijen KUNNEN inderdaad meer stroom leveren, maar omdat de spanning gelijk blijft veranderd er niets. De ventilator bepaalt hoeveel stroom hij trekt, niet de batterij.
Dit is een zeer veel voorkomend misverstand. Een apparaat neemt een x-stroom af bij een bepaalde spanning, zolang de de bron die kan leveren veranderd er niks. Pas als de bron de stroom niet volledig kan leveren komen er andere effecten in het spel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Het doel is dat de ventilator met de driestandenschakelaar 3 opties heeft:
- uit
- aan bij beweging (voeding 1)
- altijd aan (voeding 2) Er zijn twee voedingen nodig omdat 1 voeding een bewegingssensor heeft en de andere niet.
Ik ga vanmiddag een testschakeling maken en laat nog horen of alles is gelukt, nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@haabee, dat weet ik. Daarom geef ik aan dat de ventilator harder kan gaan draaien (ik zeg niet dat hij harder gaar draaien). Ik heb het onduidelijk geformuleerd, vind ik. Als de ventilator bijv. minder stroom krijgt dan nodig voor de hoogst mogelijke snelheid, dan gaat de ventilator harder als er meer stroom op staat, totdat de ventilator niet meer vraagt dan hij krijgt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@WDHBGS Het is inderdaad onduidelijk en vooral ook verwarrend. Ik vind dat je van een normale situatie moet uitgaan: De ventilator krijgt je juiste spanning en voldoende stroom. In dat geval veranderd er niets als beide bronnen parallel geschakeld worden. Pas als één van de bronnen eigenlijk niet eens zelfstandig die ventilator kan voorzien, veranderd er wat.
Op TS gerust te stellen: Er gaat in dat geval niks kapot. Alleen draait de ventilator met 2 accu's, of wat het ook zijn, wél op het juiste toerental.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb net de schakeling gemaakt en getest, alles werkt prima. Bedankt voor de hulp!