Kan ik een 12V loodaccu opladen met een 6V fietsdynamo?

Toelichting: Na de 6V fietsdynamo plaats ik een gelijkrichter om van de 6V wisselspanning gelijkspanning te maken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Ja dat kan, mits je de dynamo snel genoeg laat draaien.
Een fietsdynamo voor 6 V lampjes levert namelijk niet een exacte spanning maar levert een stroom die afhankelijk is van de snelheid en de belastingsweerstand.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou graag vernemen wie meent een negatieve duim te geven, ik raad hem (of haar) aan de reacties van mij op Ozewieze... te lezen voor nadere uitleg van mijn antwoord...
Hier is een verschil tussen theorie en praktijk...

De theorie:
6V is niet genoeg om een 12v accu op te laden. Een accu laad namelijk pas bij wanneer de aangelegde spanning hoger is dan de spanning van de accu zelf.
Maar je hebt geluk: je een fietsdynamo lever normaal gesproken een wisselstroom. En een wisselstroom kun je via een transformator eenvoudig ophogen. Daarmee kun je in theorie je accu dus opladen.

Dan de praktijk:
Het probleem zit 'm in de laadstroom. Een fietsdynamo levert heel weinig vermogen. Weinig vermogen bij een hoge spanning resulteert in een heel lage laadstroom.
Ja, je accu laadt bij, maar om er werkelijk wat van te merken moet je heel wat kilometers fietsen.

In de praktijk kun je daarom beter een andere oplossing zoeken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vermoedelijk is de laadstroom zo klein, dat je maar net boven de zelfontlading van de accu uitkomt. Laden gaat zo helemaal niet of gaat weken of maanden duren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een fietsdynamo gedraagt zich eigenlijk als een (wissel-)stroombron: de opgewekte spanning is afhankelijk van de belastingsweerstand.
Normaal is een fietsdynamo ontworpen om 0,5A te leveren bij "normale" fietssnelheid. Een 12V accu zal bij aansluiting via een gelijkrichter pas een belasting vormen als de uitgangsspanning boven die waarde uitkomt.
Omdat een vrijwel onbelaste stroombron in principe een hoge spanning oplevert zal de dynamo dan ook gemakkelijk deze drempel bereiken.
Je kunt dus gewoon de fietsdynamo gebruiken om de 12V accu te laden, bij "normale" snelheid is de laadstroom theoretisch 0,5A dus als je een autoaccu van 50Ah wilt laden moet je 100 uur fietsen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog even terugkomend op het stroombron-verhaal: ouderwetse fietsverlichting bestaat uit één lampje van 6V 0,45A voor en één lampje van 6V 0,05A achter.
Als je een kapotte voorlamp hebt zal bij normale snelheid het achterlampje véél feller gaan branden omdat de spanning van de dynamo dan veel hoger oploopt dan de "normale" 6V.
Als beide lampjes kapot zijn en je zou tijdens het fietsen de dynamodraad aanraken dan kun je zelfs gevoelige schokken krijgen omdat de onbelaste spanning hoog oploopt! (zelf ervaren)