Mijn stereo speaker is kapot, maar niet opgeblazen. Wat kan dit zijn?

Ik heb een magnat stereo set aangesloten op mijn 7.1 surround versterker van harman kardon. Samen met de surround set die erbij zit (5.1). De 2 stereo boxen heb ik dus als extra surround boxen aangesloten wat zorgt voor een 7.1 combinatie. Een van de magnat speakers is niet opgeblazen maar er komt geen geluid meer uit ( een lichte zuis als teken dat hij stroom krijgt). Ik heb gechekt of hij niet opgeblazen is door de conus zacht in te drukken en ik hoorde daarbij geen kraak/aanlopend geluid. Het lijkt mij ook zeer sterk dat hij opgeblazen is aangezien mijn versterker de speaker een output van 35W geeft. Zou iemand mij kunnen helpen? Ik zou hem graag zelf repareren aangezien ik een technisch mannetje ben.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik heb gechekt of hij niet opgeblazen is door de conus zacht in te drukken en ik hoorde daarbij geen kraak/aanlopend geluid. " Opgeblazen kan ook betekenen dat de spreekspoel is doorgebrand(stroomkring onderbroken), je hebt dan geen uiterlijke kenmerken dat iets mis is, maar dat hoef ik jou niet te vertellen als technisch mannetje... Maar meet 'm ook eventjes door als je klaar bent met de conus kietelen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben geen audio expert, zal hem doormeten. Maar met maar 35W is het toch bijna onmogelijk dat hij opgeblazen is of heb ik dat fout?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, vergis je niet in het vermogen. 35W gitaarversterkers kunnen best hard. Kijk door deductie kom je een heel eind. Ik zou de speaker die je verdenkt op het andere kanaal aansluiten. Doet ie het daar ook niet, dan is het de speaker, doet ie het daar wel, dan is het de uitgang. Dan hoef je dus helemaal niets met die speaker te doen en concentreer jij je op de uitgang. Zijn die apart gezekerd? Staat de balans goed in het midden(ik roep maar wat van die dingetjes die je zo kunt checken) en uiteindelijk kom je uit bij de oorzaak. Harman-Kardon vind ik een vrij goeie versterkermerk, niet bepaald pruts spul, dus die zou ik ook niet als eerste verdenken... Maar ja, alles kan stuk als je het tegen de regels gebruikt....
TurfGraver
6 jaar geleden
Snap niet wat 35w met niet opgeblazen te maken heeft maat wissel de speakers eens om. Wellicht krijgt alleen die kanaal geen signaal.
paulus811
6 jaar geleden
TurfGraver, zou ook mijn idee zijn maar als je 'een technisch mannetje' bent, had hij dat zelf kunnen bedenken. Of gewoon de 'kapotte' speaker eens op een andere set aansluiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb ik inderdaad al gedaan, toch bedankt voor het idee. Zit in de speaker niet ik de kabel noch de versterker.
paulus811
6 jaar geleden
Wilde gok (naast die hierboven al genoemd), defect scheidingsfilter?
paulus811
6 jaar geleden
Het is overigens een misverstand dat je een (bijvoorbeeld) 300 watt speaker niet zou kunnen vernielen met een 35 watt versterker. Als het geluid gaat 'clippen' (oversturen) kan de speaker wel degelijk kapot, ook al ligt het wattage een factor 10 hoger. Ik zou in dit geval niet heel veel geld aan reparatie uitgeven. Marktplaats staat vol met luidsprekers die je voor een habbekrats kunt kopen. Magnat behoort niet tot de topmerken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Okee, hoe zou ik er het beste achter kunnen komen of het scheidingsfilter defect is? Voor en achter het scheidingsfilter meten of is hier een trucje voor?
paulus811
6 jaar geleden
Je zou de scheidingsfilters van beide speakers kunnen omwisselen. Als dan de andere speaker het niet doet (die nu wel werkt), dan is het je scheidingsfilter. Die dingen zijn redelijk makkelijk los te solderen. Je hebt alleen een scheidingsfilter als er meerdere luidsprekers in de behuizing zitten, maar ik ken weinig Magnat speakers met maar 1 luidspreker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke top dankjewel ga ik doen als ik (maandag) thuis ben van vakantie. Kan alleen die houten kast niet zomaar uit elkaar krijgen, daar ook nog tips voor? Verhitten oid?
paulus811
6 jaar geleden
Vaak zit de achterwand met schroeven vast, dan heb je een makkie. Soms zit er een apart paneeltje voor de speakeraansluitingen en kun je bij het scheidingsfilter als je dat losschroeft. Lukt dat ook niet, dan de grootste speaker aan de voorkant eruit schroeven en hopen dat je zo via het gat bij het scheidingsfilter kunt. Ik kan me niet voorstellen (maar zeg ook niet dat het niet zo is...) dat de boel gelijmd is. In dat geval heel voorzichtig te werk gaan met ik zou niet verhitten. De speaker is in de fabriek in elkaar gezet en kan ook zeker weer uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb de grootste speaker er al uitgehaald want er zitten verder 0 schroeven in de kist. maandag ga ik prutsen, je hoort van me. Bedankt voor jullie hulp!
paulus811
6 jaar geleden
Succes Thijs, hoop dat het je lukt om de speaker te repareren, of in ieder geval zeker te weten wat er kapot is.

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere mogelijkheden:
-controleer de speaker op een andere versterker, als hij het dan gewoon doet is de kans groot dat er in je home cinema versterker een eindtrap (versterker voor dat kanaal) defect is
-doet de speaker het niet op een andere versterker dan zou het scheidingsfilter kapot kunnen zijn.
-je kunt je home cinema versterker controleren door op het betreffende kanaal een speaker aan te sluiten waarvan je zeker weet dat deze het doet. LET OP: mocht er een defect in je versterker zitten bestaat de kans dat je de speaker beschadigd, dus kijk of je ergens nog een oude speaker hebt om dit te testen.
-er kan een beschadiging in de kabel zitten
-staan al je instellingen juist op je home cinema set? Bij mijn Onkyo kan ik het volume per speaker regelen. Kijk of je home cinema versterker de instelling 'all channel stereo' heeft in deze instelling geeft je versterker altijd geluid over alle kanalen.

Ik hoop dat je met deze tips kunt uitvinden waar het mankement zit.

Uit een opgeblazen speaker komt over het algemeen nog wel geluid, het gebeurt niet vaak dat zowel je woofer, middentonen en je tweeter allemaal stuk gaan. Een kapot scheidingsfilter kan wel zorgen dat je speaker geen geluid meer geeft.

Succes met de puzzel en ik hoop voor je dat de schade meevalt.

Gr.
Nossie