16A, en dan klapt de zekering. De hoofdzekering is doorgaans 25-35A.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" en ik me realiseerde dat u over een groep sprak en de vrager of een wandcontactdoos." Huh? Nee toch? Waar zeg ik dat dan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"En je dus niet 8x 16A aan kan sluiten en aan kan gooien als je 8 stopcontacten in een groep hebt." Nee, maar je kunt ook niet in absolute zin zeggen dat er uit 8 stopcontacten maar 2A komt...want die mate hangt sterk af wat die andere stopcontacten doen... dus voor het gemak zeggen we(ik) uit een stopcontact komt max. 16A :-)
Er zitten geen amperes in stopcontacten, er staat spanning op, gemeten in Volt. Stroom begint pas te lopen als je er iets op aansluit dat ook werkelijk stroom verbruikt. Een stofzuiger die uitstaat gebruikt geen stroom ook al zit ie in het stopcontact.
Amperes gaan dus DOOR het stopcontact, als je het zo wilt zien.
Een normaal Nederlands stopcontact (Schuko) mag maximaal 16A doorlaten. Wil je meer stroom afnemen, voor een elektrisch fornuis bijv., dan heb je zwaardere uitvoeringen die 25A mogen leveren. Meer dan 2 aansluitingen kan ook. Om bij het fornuis te blijven: daar worden vaak Perilex stekkers gebruikt. Die hebben 4 pennen en kunnen 3x 16A of 3x 25A leveren. In de industrie en de bouw komen nog veel zwaardere uitvoeringen voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo is het !