Ik neem aan dat je bedoeld te vragen waarom we robots de ruimte insturen en veel minder snel/vaak mensen.

Daar zijn twee goede redenen voor:

1) Het menselijk lichaam is kwetsbaar.
Het heeft zuurstof, voedsel en ruimte nodig. Ook kan het niet tegen zware G-krachten, straling, hitte, kou enzovoorts...
Een mens de ruimte in sturen betekend dat er heel veel extra voorzieningen mee moeten. Die zijn niet alleen duur maar voegen ook extra gewicht toe wat een lancering weer moelijker en duurder maakt.

2) Robots worden vaak op een one-way missie gestuurd.
Ze gaan naar een ver-af gelegen plaats waar niet een raketje klaar staat om ze even terug te sturen. Een mens op weg sturen naar een onleefbare plaats zónder de mogelijkheid terug te komen is een hele stap.

Vanwege de prestige is er wel een project gaande "Mars One" genaamd dat wél een dergelijke missie op het oog heeft, maar daar zullen op de landingsplaats de nodige voorziening aanwezig zijn.

Voor een tochtje van ruim 9 jaar in een kleine capsule met een scheervlucht langs Pluto als hoogtepunt zal geen weldenkend mens zich aanmelden. Dergelijke missies kun je alleen met een robotvaartuig doen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix