Hoe kom ik aan een batterij of accu van 10 volt, 16 volt, 25 volt en 50 volt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Alles in 1?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alles apart
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je zou vertellen waarom je dat wilt, dan worden er misschien ook andere/betere oplossingen aangedragen. Je zou bijv. van één spanning uit kunnen gaan en die anderen daarvan afleiden. Dat heel makkelijk en ook al er flink stroom geleverd moet kunnen worden is dat tegenwoordig heel goed mogelijk.
Vraag is dan ook: hoe precies moet het zijn, hoeveel stroom moet er door de diverse bronnen geleverd kunnen worden, hebben ze een gezamenlijke nul, of juist niet, etc. ?

Antwoorden (2)

Gewoon kwestie van cellen combineren. Je mag het voltage van batterijen optellen als je deze in serie schakelt, dus 7 van 1,5V geeft je 10,5V voor 16V neem je 11 batterijen en zet je een zenerdiode erbij om 0,7V te zakken. Het zelfde geldt eigenlijk voor accu's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kom ik aan goedkoop aan zoveel batterijen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat doet een zenerdiode?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Hoe kom ik aan goedkoop aan zoveel batterijen?"
Bij de Action? Hoeveel volt moet je maken?
TurfGraver
7 jaar geleden
Volt staat er bij. Ben benieuwd naar de benodigde vermogen.
Let op: je vraag is simpel, en theoretisch is het antwoord ook simpel. Maar als je van plan bent iets te doen met die batterij, moet je basale kennis hebben van elektriciteit, en wat de belangrijkste eigenschappen van batterijen zijn. Heel veel is dat niet, maar wel De wet van Ohm, inwendige weerstand, en warmte die ontstaat. En dat begrijpen, in samenhang met elkaar. Zonder dat minimum kan het gevaarlijk worden. Bijv. door delen aan te raken terwijl je een batterij van 50 volt samenstelt, want dat kan al een stevige tik geven. En brand veroorzaken, als je de boel laat vallen/ Mensen die de minimale kennis wel hebben, stellen deze vraag niet.

OK, het antwoord:

Batterijen kun je in serie schakelen: + van de eerste verbinden met - van de tweede, enz. Dan heb je nog één + en één - waar niets op aangesloten is, dat zijn de plus- en min-pool van de samengestelde batterij. Het voltage daarvan is de optelling van de gebruikte batterijen. Alle voltages zijn in onbelaste toestand, dat is als je de batterij niet gebruikt. Oftewel, als er geen stroom loopt.

Laat je wel een stroom lopen, dan daalt het voltage, en stijgen de risico's. Extreem voorbeeld: met een (zelfgemaakte) batterij van 12 volt een auto proberen te starten (die accu is immers ook 12 volt). Meet je tijdens die poging nog een keer, nog voordat er iets ontploft, waardoor de auto uitbrandt, dan is het 0 volt.