Kan ik een intercom vervangen?

Ik heb in mijn woonkamer een 'telefoon intercom' hangen. Deze is alleen enorm 'vergeeld' en wil ik graag vervangen. Op de intercom zit een knop waarmee ik de gezamenlijke voordeur van het trappenhuis kan openen.

Is het mogelijk dit kastje te vervangen met een werkende knop erop om de deur te openen? Zo ja, watvoor intercom moet ik hiervoor aanschaffen en hoe sluit ik dit aan waardoor het werkt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Dat is normaliter niet mogelijk. Je kunt trachten achter de fabrikant van de intercom te komen en bij hem vragen of hij voor dit zeer verouderde systeem nog een nieuw exemplaar kan leveren.
In principe moet de beheerder van het gebouw dit probleem oplossen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom kan dat niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat de intercoms allemaal een eigen systeem hebben met een centrale bij de deur. Je moet dus een bijpassende intercom hebben. Of uitzoeken hoe de intercom werkt, en er zelf een in elkaar knutselen.
ronron1212
7 jaar geleden
Het zijn gewoon verbindingen en niet meer.
Bordensteker
7 jaar geleden
Het antwoord van simpelm en zijn nadere uitleg zijn correct. Het zijn inderdaad op zich wel “gewoon verbindingen”, máár: de ‘centrale’ in het gebouw (meestal in de buurt van de toegangsdeur) werkt alleen correct met de bijbehorende intercomkastjes in elk appartement.
Dus je moet inderdaad een exact aan dezelfde specificaties voldoen, m.a.w. je hebt eenzelfde kastje met hoorn nodig maar dan een dat in een magazijn bewaard is gebleven en daardoor nog niet vergeeld is. Misschien heeft de huismeester of de technische man van het VvE bestuur er nog een op de plank liggen, die dan geruild kan worden tegen jouw vergeelde maar toch wel nog werkende kastje, dat dan reserve wordt? Misschien hangt er in de ruimte waar de centrale is opgesteld wel een voor testdoeleinden die dan eventueel geruild kan worden. Het is vooral belangrijk dat het vervangende kastje weer exact op dezelfde manier wordt aangesloten. Misschien moet daarbij dan iets in de centrale opnieuw ingeregeld worden.
Doordat daar vaak tegen gezondigd wordt door doe-het-zelvers, zijn de gevallen legio dat er bijvoorbeeld bij een aantal bewoners boven het vernieuwde kastje het hele systeem niet meer naar behoren werkt.
De kastjes van boven elkaar gelegen appartementen zijn namelijk in veel gevallen op dezelfde draden aangesloten (“doorgelust”). Een zgn. multiplex systeem dus, d.w.z. er lopen niet vanuit elk appartement aparte draden naar de centrale.
In de reglementen van verhuurders en van VvE’s (Verenigingen van Eigenaren) van appartementengebouwen staat in zulke situaties dan ook de regel dat de individuele bewoners niets aan het gemeenschappelijke deurintercomsysteem mogen veranderen. Wanneer dat toch gebeurt, eindigt een lange periode van onoplosbare klachten in een deel van het gebouw meestal in een algehele en kostbare vervanging van zowel de hele centrale als van alle kastjes bij de individuele bewoners. De kosten worden dan dus uiteindelijk hetzij in de huurprijs verwerkt, hetzij van de aanwezige onderhoudsreserve van een VvE afgetrokken. Beslist niet zonder overleg aan gaan prutsen dus!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik wil die van mij ook vervangen maar Woonstad had mij verteld dat dat niet hun taak is, en dat ik dat zelf moet (laten) doen. Zou alleen niet weten hoe/waar. Ik ben slechthorend en heb echt een hardere bel en intercom nodig.