Ik heb de Sony Xperia m5 en daarvan kun je de camera instellen in 16 MP 16:9 en 21 MP 4:3 wat is het verschil en welke is beter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
1.7K

Antwoorden (2)

Dat is het beeldformaat ; 16:9 is "breedbeeld" - zoals de huidige TV's, 4:3 is de verhouding van oude televisies. Het hangt er dus van af wat je wilt doen en voor welk medium ; foto's zou ik eerder op 4:3 doen, filmpjes die je op een breedbeeldteevee afspeelt op 16:9

Toegevoegd na 32 seconden:
Er is geen "beter" of "slechter"; het gaat PUUR om de verhouding tussen de hoogte en de breedte van het beeld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In dit specifieke geval is 4:3 beter. De sensor is 4:3, je camera is zogezegd 4:3, maar met een simpele truc knipt je camera de boven en onderkantweg. Nu heb je dus minder beeld. Zet je toestel maar eens op een vast punt. Maak 1 foto in 4:3 en 1 foto in 16:9. De 16:9 is geknipt. Je gooit (of eigenlijk je camera) gooit pixels weg.

Maar waarom is de mogelijkheid van 16:9 er dan? Zou je kunnen denken, wel dat is omdat je ze zo fullscreen kan bekijken op 99% van de nieuwe tv's en monitoren (althans als het een horizontale/landscape foto is en geen verticale/portetfoto).