Waar kan ik een fax-telefoon schakelaar kopen?

Ik heb 1 nummer waar ik zowel een fax als een telefoon op gebruik. Nu ben ik altijd stekkertjes aan het wisselen zodra ik de fax nodig heb. Dit is onhandig, maar wil ook zeggen dat de fax niet standaard bereikbaar is.

Als eerste zoek ik een schakelaar waar ik kan kiezen tussen fax en telefoon (oftewel, iets een RJ11 selector met 1 ingang en 2 uitgangen) zodat ik gemakkelijk kan wisselen tussen de 2.

Echter, ik zag ook een oude vraag (http://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/58669/mogelijk-fax-telefoon-verkeer-onderscheiden) waarbij het beste antwoord aangaf dat er een apparaat is waarbij er automatisch gekozen wordt tussen de fax en de telefoon (zodat beide bereikbaar zijn). Weet iemand wat dit is of wat dit zou kosten?

Toegevoegd na 41 minuten:
Ziggo biedt inderdaad een mogelijkheid voor een 2e telefoonlijn. Is (zoals MrTomaat al opperde) inderdaad een heel nette oplossing, alleen maak ik al gebruik van die 2e lijn (kon niemand weten, had ik er nog niet bij gezet, straal vergeten, bij deze).

Het lijkt er op dat ik een "automatic telephone line sharing system" bedoel. Alleen zou ik deze graag in Nederland bestellen. Zag zojuist dat het ook via Amazon zou kunnen.

7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe heb je dat nummer? Welke provider/technologie? KPN (DSL of analoog?), Ziggo (kabel)?.
Thecis
7 jaar geleden
Via Ziggo (inderdaad kabel).
Door de zaak die ik heb, moet ik helaas ook nog een ouderwetse fax hebben.....
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.ewktelecom.nl/telefooncentrales.htm#tt18
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je bij Ziggo niet een tweede nummer aanvragen? Er zit ook heel netjes een tweede telefoon uitgang op je modem. Ik zal even kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.ziggo.nl/bellen/extra-telefoonlijn/ Extra telefoonlijn
Tweede telefoonnummer in huis Is je vaste lijn vaak in gesprek en ben je dus niet altijd bereikbaar? Wil je kind zelf een vast telefoonnummer? Of wil je nog geen afscheid nemen van je fax? Kies dan voor een tweede telefoonlijn. Kost je wel extra per maan 6,50. Maar dat lost het wel op een nette manier op lijkt me.
Thecis
7 jaar geleden
@MrTomaat,
Ik heb een zaak aan huis. Dat wil zeggen dat ik al een 2e lijn gebruik. Het probleem is dus in feite dat ik 3 lijnen nodig zou hebben.
SimonV
7 jaar geleden
Als je alleen faxen verstuurt, zou je dit kunnen doen:
- fax standaard uitzetten
- fax met dit tussenstekkertje in het doosje steken:
http://www.informatique.nl/555486/telefoonstekker-kpn-naar-rj11.html
- hier de telefoonstekker insteken. Als je wilt faxen: fax aan en faxen maar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://tinyurl.com/jvry3ux
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Check de manual van je fax eens. De meeste faxen kunnen dit zelf al.
Thecis
7 jaar geleden
@freekfluweel, dank! @oze, het is een zaak waarbij ik ook een antwoordapparaat nodig heb. En die zit niet op de fax die ik heb (fax, copier scanner, alleen geen antwoordapparaat). In dit geval heeft de fax dus geen telefoonfunctie.
Thecis
7 jaar geleden
@freekfluweel
Weet je ook een site waar je splitters kan kopen waar je actief kan wisselen tussen de 2 aansluitingen? bij een normale splitter staat de fax altijd aangesloten en kan het antwoordapparaat niet opnemen. (of de fax kan niets ontvangen omdat de beantwoorder alles aanneemt).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Thecis
Ik bedoel niet dat je kan bellen met je fax, maar een funktie waarin je fax luistert of er aan de andere kant ook een fax is. (die piep-geluidjes zijn behoorlijk herkenbaar, ook voor een fax ;-p) Zo ja, dan neemt hij op en gaat faxen, zo nee, dan laat hij de lijn met rust en kun je gewoon met de telefoon opnemen.
De telefoon staat gewoon op dezelfde lijn.
Je manual zou instrukties moeten geven hoe e.e.a. aan te sluiten en in te stellen.
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.philips.be/c-p/PPF675E_BEB/fax-met-telefoon-en-antwoordapparaat
Thecis
7 jaar geleden
@oze,
Ga ik even nakijken of dat inderdaad een mogelijkheid is. @ronron1212
Dank, maar helaas is dat niet het apparaat wat ik het staan. Ik heb al voor een paar 100 aan apparatuur staan. Zonde om het meteen weg te gooien. Ik heb een Epson ET-4500 staan. Behoorlijk nieuw. En in de praktijk is een vaste telefoon echt heel onhandig. Dus vandaar een DECT-set. De philips die je voorstelt voldoet aan beide niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan dat antwoordapparaat gewoon de deur uitdoen en de voicemail van Ziggo inschakelen. Standaard staat de fax op "telefoon" en zodra er "piepjes" komen, schakelt de fax pas in: https://www.ziggo.nl/klantenservice/bellen/voicemail/
Thecis
7 jaar geleden
Zoals in mijn vorige reactie, gaat het om een praktijk (alhoewel ik nu zie dat het dubbel gelezen kan worden), specifiek een fysiotherapiepraktijk. Vanwege privacy redenen mag je niet een "openbare" voicemail gebruiken, dit dien je in huis te doen.
Dus helaas is het iets ingewikkelder ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt een zgn "faxselect-schakelaar nodig" en die zitten o.a. in de Homevox Universal (huiscentrale) en de Missouri (faxapparaat), beide van KPN. Ik zou maar eens op MP gaan kijken: https://tinyurl.com/k95sj5p

Antwoorden (1)

Je hebt helemaal geen schakelaar nodig.
Koop bij de bouwmarkt een verdeelstekkertje dat van één aansluiting er twee of drie maakt (3 euro of zo), en sluit telefoon en fax hier op aan.
Als je fax een ander stekkertje heeft koop dan ook een verloopstekkertje of verloopkabeltje.
Beide apparaten staan nu gewoon op hetzelfde nummer.
Een tweede lijn is niet nodig, en zelfs niet wenselijk, want dan moet je weer diverse mensen inlichten.
Reddie
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
@Reddie.
Ik heb wel een schakelaar nodig. Want de telefoon heeft een antwoordapparaat. En die wordt tijdens behandelingen veelvuldig gebruikt. Als fax en telefoon/beantwoorder op 1 aansluiting zittten zonder actieve wissel, neemt ofwel de fax alles aan ofwel het antwoordapparaat. De beantwoorder neemt na 4 keer overgaan op want mensen hebben de neiging om niet de telefoon 12 keer over te laten gaan voordat ze een bericht inspreken. Dan hebben ze al opgehangen.... (ja, patienten zijn ongeduldig).
Reddie
7 jaar geleden
@Thecis,
Als je je fax alleen gebruikt voor uitgaande faxen heb je geen schakelaar nodig. Het antwoordapparaat zit dan niet in de weg.
Als je je fax ook gebruikt voor inkomende faxen heb je een schakelaar nodig.
En nee, die zijn niet in de handel. Die moet je door een elekronica hobbyist laten maken.
Materiaalkosten een paar tientjes. Je vraag kom niet goed worden beantwoord wegens ontbrekende informatie.
- geen vermelding dat je een tweede lijn hebt.
-geen melding van een antwoordapparaat die de lijn overneemt.
- geen vermelding of het over in- of uitgaande faxen, of beide, gaat.
Thecis
7 jaar geleden
@Reddie,
Ik ben ook maar menselijk en denk gelukkig ook niet aan alles. Tuurlijk probeer ik zo veel mogelijk info te geven, maar bij onduidelijkheid kan je er altijd naar vragen.
Ik heb de vraag daarom ook bewerkt en ook nog een reactie bij je vraag gegeven. Daardoor komen we er toch uit en daarbij help je elkaar toch? Ik zie het probleem niet direct...