Wat voor voeding heb ik nodig voor 701 leds van 12v?

Hallo,Ik wil een bord maken met leds.Het zijn er 701.Er zit al een weerstand aan naar 12v.die heb ik zo besteld.Hoeveel ampere moet deze zijn om ze allemaal te laten branden?en kan ik er ook nog eventueel een dimmer tussen zetten?Het gaat om 407blauwe,67rode en 227 witte leds

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ligt er toch echt aan hoeveel watt je leds zijn en niet aan het voltage
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Spanning is belangrijk en de stroom is belangrijk. Je zult voor elk type led moeten opgeven hoeveel spanning erover valt bij hoeveel stroom er dan doorheen gaat. Kan variëren van 1,4 -3,2 V en van 1 tot 1000 mA. Kortom: nu is er niks zinnigs over te zeggen.

Het beste antwoord

LED’s gebruiken een bepaald voltage én een bepaalde stroom.
De standaard LED gebruikt zo’n 0,6V en 10mA.

Met een voeding van 12V zul je dus 12V:0,6V=20 LED’s in serie moeten schakelen.
Daarbij moet je per rijtje ook de stroom begrenzen tot 10mA.

Dat kan door er een weerstand van de juiste waarde in serie mee te zetten. Je offert dan een deel van het voltage op: b.v. 1,2V (2 LED’s) 1,2V:10mA=120 Ohm.
Dan hou je dus 18 LED’s en 1 weerstand van 120 Ohm per rijtje over.

En dan 701:18=(bijna) 39 van die rijtjes parallel.

Die 39 rijtjes gebruiken (bij 12V) allemaal 10mA per stuk, dus in totaal: 39x10mA=0,39A.

Ik zou dat iets naar boven afronden: een voeding van 0,5A moet ruim voldoende zijn.

Voor de volledigheid: gebruiken je LED’s andere waarden, dan moet je de berekeningen overdoen met die waarden. Hopelijk kun je mijn gedachtengang dan volgen :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
V.w.b. de dimbaarheid:

Het lichtgevende element in een LED lamp is een LED. Die afkorting staat voor Light Emitting Diode. Hoe meer stroom je door de LED stuurt, hoe meer licht deze geeft. Omgekeerd dus ook, hoe minder stroom je door de LED stuurt, hoe minder licht deze geeft. De crux of een LED lamp dimbaar is, hangt geheel af van elektronica die nodig is om de LED aan te sturen. Als je gewoon een spanning van b.v. 4 Volt op die LED zet, zal de stroom zo oplopen dat de LED zo warm wordt dat deze smelt. De stroom door de LED moet daarom gecontroleerd worden, zodat deze de maxima van de LED in combinatie met zijn behuizing niet overschrijdt. Iedere LED lamp heeft deze regel elektronica. Het is deze elektronica die bepaalt of de LED lamp dimbaar is.

Toegevoegd na 6 minuten:
In mijn voorbeeld is een vaste weerstand opgenomen. Die zijn dus niet dimbaar met een gewone dimmer. (een "gewone dimmer" geeft korte pulsjes, maar wel van de volledige spanning)

Wat jij nodig hebt is een voeding die de spanning zelf regelt. Van 0V tot max 12V. Dat maakt het geheel wel dimbaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Ozewiezewozewiezewallakristallix bedank voor je reactie.Ik ben echt een leek in electronica en dacht dat ik het op deze manier het simpelst had bedacht.de leds die ik besteld heb(ze moeten nog binnenkomen) daar zit al een weerstand aan gemaakt.op alle 700 zodat er 12v op kan.ik wil ze eigenlijk allemaal parralel aansluiten is dat mogenlijk?want anders zou ik dus alle weerstanden eraf moeten halen en andere er op moeten zetten?als ik ze niet kan dimmen is dat niet zo heel erg.ik dacht 700 leds zal wel enorm veel licht geven vandaar dat ik het wil dimmen maar het is geen noodzaak.ik heb de leds besteld op aliexpress dus terug sturen is geen optie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ja hoor dat kan zeker ! Maar dat betekent dat je dus, zoals Reddie zegt, 701 x 10mA = 7A gaat verstoken. Dat is dus bijna 18x zoveel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een standaardled gebruikt geen 0,6 volt, maar minstens het dubbele. 1,4 V. Witte leds gaan soms zelfs over de 3V. Een gewone diode (geen led dus) heeft een Vf van 0,6 - 0,7V
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@haabee
Je hebt gelijk. Maar het ging mij meer om de rekenmethode uit te leggen dan om de getalletjes. Vandaar ook mijn opmerking dat de VS zélf ook even naar de waarden moet kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
okee ozewiez....bedankt voor de uitleg en dat het mogelijk is.haabee ook bedankt voor het mee denken.

Andere antwoorden (1)

Als een LED zo'n 10 ma trekt, dan heb je voor 700 LEDs een voeding van 7 Ampère nodig.
Een dimmer is wel mogelijk, maar ik geloof niet dat er dimmers voor die stroomsterkte zijn.
Reddie