Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom kan het gevaarlijk zijn om een lampje van een drukschakelaar te vervangen?Als iemand kan helpen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haal eerst de stroom eraf, dan kan er weinig misgaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Zolang de drukschakelaar uit staat is het niet gevaarlijk, er loopt dan geen stroom meer naar de lamp toe.
Als de drukschakelaar aan staat - dus als normaal de lamp aan zou staan - kan dit wel gevaarlijk zijn aangezien er een hoop elektriciteit stroomt.
Als je de drukschakelaar uit zet zal het dus niet gevaarlijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Karsten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is geen zinvol antwoord. De reactie op de vraag is het enige goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@simpelm, kun je uitleggen waarom dat zo is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet wat voor drukschakelaar het is en waar hij inzit. In alle gevallen kan er op de contacten van de schakelaar een dodelijke spanning staan (230V bijv.) Die spanning blijft daar staan tot je het hele circuit spanningsloos maakt! PAS DUS GOED OP!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat voor drukschakelaar bedoel je?
Een schakelaar die aan- of uit gaat als er bepaalde druk op komt te staan? Bijv. van water of olie in resp een waterpomp of een auto?
Of bedoel je een schakelaar die je moet indrukken om een contact te maken of te verbreken?
In beide gevallen blijft bovenstaande waarschuwing gelden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WDHBGS: "Zolang de drukschakelaar uit staat is het niet gevaarlijk, er loopt dan geen stroom meer naar de lamp toe." Dit is feitelijk onjuist, één kan van de schakelaar heeft nog spanning, het dus niet ongevaarlijk. "Als je de drukschakelaar uit zet zal het dus niet gevaarlijk zijn." Dit is feitelijk ook onjuist om dezelfde redenen als ik hierboven geef....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kort gezegd: stekker uit het stopcontact of de groep uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@RoqueTrader, bedankt voor de uitleg :). Nu begrijk ik het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met 'begrijk' bedoel ik uiteraard 'begrijp', sorry.
Schakel de spanning spanning uit in de meterkast, pas dan is het niet gevaarlijk. Want als drukknop alleen uitstaat, kan je nog gemakkelijk onder spanning staande onderdelen aanraken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing