Waarom varieert mijn '230 Volt' netspanning met 10 volt op een dag?

Tijdens het aanleggen van wat extra wandcontactdozen merkte ik voltageverschillen met 's middag en 's avonds. Uit nieuwsgierigheid heb ik de multimeter een weekje nonstop aan het net gehangen. Het is een concequente meting. 's Middag altijd 228. 's Avonds altijd 238 volt. 10 volt verschil. Moet ik daar wat aan doen? Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Keurig binnen spec (-6 / +10%) dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dit is totaal normaal. Gebeurt met meer dingen, ook met jezelf. Meet maar eens hoe lang je bent, 's morgens en 's avonds of weeg jezelf eens een keer of 10 per dag. Veel dingen zijn lang niet zo constant als men ze vaak voordoet. Gelukkig maar. :-)

Het beste antwoord

Dat is omdat de energie centrales een exact aantal perioden per etmaal willen/moeten leveren, namelijk 50*60*60*24.
Er zijn klokken die dit als meest simpele tijd referentie gebruiken.
Als er veel stroomafname is worden de generatoren zo zwaar belast dat ze dan wat langzamer draaien, en dat moeten ze in de rustiger perioden weer inhalen.
Met spanningsfluctuaties als gevolg.
Die hebben voor huishoudelijk gebruik geen enkele invloed.
Reddie
7 jaar geleden
escape
7 jaar geleden
Dat was vroeger zo. Tegenwoordig is ons net gekoppeld aan buitenlandse netten en doen frequentievariaties zich niet meer voor. Wat de vraagsteller ziet wordt puur veroorzaakt door belastingsvariaties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het wordt ook veroorzaakt door oude te lichte netten in oude wijken. Die zijn niet berekend op 75 ampere per woning. Ooit ging bij mij het licht zo wat uit als de overbuurman meer dan één kookplaat aanzette. Dat werd verookzaakt door een bij graafwerkzaamheden beschadigde mof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist. Het is dus een keuze vanuit de stroomleveranciers. Een onverwachte uitkomst! Goed en leuk om te weten.
Dank.