LED lamp blijft uitgeschakeld nog vaag branden. Oplossing?

Ik heb een paar halogeenlampen thuis vervangen door LED lampen (3W 230V G9). Alle LED lampen blijven nog vaag branden als de schakelaar gewoon uit staat. Sommige iets meer dan andere, verschilt per kamer. Eén van de lampen zit achter een hotelschakelaar, bij deze LED is het duidelijk feller dan in andere kamers waar exact dezelfde armaturen met de LEDs hangen.

Hoe kan ik er eenvoudig voor zorgen dat er geen LED meer blijft branden in uitgeschakelde toestand?

7 jaar geleden
40.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb wel eens gezien dat led-lampen nog even zachtjes nabranden, maar ik neem aan dat jouw lampen al voor een langere tijd uitstaan?
BarendV
7 jaar geleden
Ze gaan nooit uit, worden ook niet minder fel, ook niet na 4 dagen uitgestaan te hebben. Het bijzondere is dat als ik in een armatuur met 2 lampen er 1 halogeen plaats en in de andere een LED, dan blijft de LED wel volledig uitgeschakeld.

Antwoorden (4)

Wij hadden dat ook. Oplossing was een andere lampje erin. De schakkelaar werkt dat niet goed in combinatie met je lamp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het komt vaak voor dat uitgeschakelde LED lampen blijven nagloeien. Dit is geen foutieve aansluiting, defect of probleem, maar het is een eigenschap van elektrische wisselspanning. Vooral bij lange lengtes installatiedraad of bij volle leidingen kunnen de fasedraad en nuldraad een kleine inductiespanning opwekken. Zelfs wanneer deze beide uitgeschakeld zijn, kunnen andere stroomdraden in dezelfde leiding verantwoordelijk zijn voor de inductiespanning. Een LED kan dus met een uitgeschakelde tweepolige schakelaar alsnog kunnen gaan branden.
De oplossing zou het aanbrengen van een compensator kunnen zijn en daarvoor ben je rond een tientje kwijt. Check it out;

https://www.klusspullen.nl/p/380/oplossing-voor-nagloeiende-led-lampen
7 jaar geleden
Een dubbelpolige schakelaar voor de standaard aansluiting en een schakeldraad (en eventueel de nuldraad) vervangen door een afgeschermde kabel. Beiden zorgen voor veel werk: je moet nieuwe draden trekken ter vervanging van de andere. Ik heb het zelf ook met een hotelschakeling. Vind het eigelijk wel prima, een heel zacht licht op de overloop 's nachts. Leds werken nu eenmaal bij hele kleine stroompjes. Zet er andere lampen in en je ziet niets branden maar het (enorm kleine-) verbruik blijft daar hof je het dus niet voor te laten, het is alleen zichtbaar geworden met LED.
7 jaar geleden
Bij de hotelschakeling zitten tussen de twee schakelaars twee schakeldraden, waarvan er altijd op één spanning staat. De capaciteit tussen de twee draden is voldoende om de lamp een beetje te laten branden. Voor dit probleem is geen goede oplossing, alleen een LED lamp met trafo zal dit probleem minder snel hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
De ene lamp heeft er meer last van als de andere, data ligt aan de manier, waarop de hoge spanning van het net in lage spanning van de LED omgezet wordt.