Werken de meeste bewegingssensoren met weerkaatsing van straling?

Veel mensen hebben een bewegingssensor voor buiten of binnen.

Nu lijkt het me dat er twee manieren zijn die gebruikt kunnen worden. Enerzijds doordat lichamen infrarode straling uitzenden zodat de sensor dit kan detecteren, anderzijds doordat lichamen (en andere objecten) de (infrarode ?) straling die de sensor uit zendt (terug) weerkaatst naar de sensor.

De vraag is nu of beide in omloop zijn of dat er een voorkeur is voor de ene manier door een of andere reden? Zo ja welke?

7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat de meeste nog gewoon simpele PIR sensoren zijn met een rastertje ervoor. Dus pasief
erotisi
7 jaar geleden
PIR staat voor ? Passieve Infra Rood sensor/detectie?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat raster bestaat uit smalle lensjes, zodat een bewegend warmte uitstralend object een wisselende hoeveelheid straling op de sensor tot gevolg heeft. Die wisselingen worden gedetecteerd.

Het beste antwoord

de meeste goedkope bewegingssensoren werken met passief infrarood: ze zenden dus geen ir-traling uit.
Doordat er een ruitjesoptiekje voor zit zal de detector bewegende objecten zien omdat die af en toe wél en af en toe niet zichtbaar zijn. Vaste warmtebronnen geven geen sprongsgewijze verandering op de detector.
Duurdere bewegingsdetectoren werken met radar, daar wordt dus wél radiostraling uitgezonden. Deze detectoren "zien" objecten naderen of weglopen, transversale bewegingen zien ze niet.
Lichtsluizen werken meestal met gepolariseerd licht, de reflector tegenover de sensor draait de polarisatierichting 90° zodat een wit object geen reflectie geeft.
De sensor heeft een gepolariseerde lichtstraal en een polarisatiefilter voor de fotocel.