kan je met alumiumfolie een goede blisembestendige kooi van faraday bouwen?

Ik wil een digitale modelspoorbaan bouwen op een plek waar veel bliksem voorkomt. De kerk naast het huis heeft al eens een inslag gehad.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Het zal eerder inslaan op de kerk dan de huis. Zeker als ze naast elkaar staan.

Antwoorden (1)

Nee.

Met aluminium folie kun je wellicht wat radiosignalen tegen houden, maar een blikseminslag is zo krachtig dat het aluminiumfolie allang compleet verdampt is voor de bliksem goed en wel begonnen is.

Voor een goede bliksemafleiding heb je redelijk dikke kabels nodig, en ook goede bliksemvangers (= die spitse punten boven op het dak.)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat snap ik wel, daar is niks tegen bestand. Maar ik vroeg me eigenlijk af of de inductie die optreedt daarmee te stoppen is.