Wat is belangrijk bij het kopen van een nieuwe monitor?

Ik wil graag een nieuwe monitor kopen, om mijn PS4 op aan te sluiten, waar moet ik dan op letten? Welke monitor is het beste voor een goedkope prijs? (Onder €180) Wat is belangrijker; de dynamische contrastverhouding of de refresh rate?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereest is er één fout die veel mensen maken bij het kopen van een monitor voor de PS4.
Je hebt een boel gaming monitoren van rond de 120/140 HZ (FPS). Deze kosten véél meer! De PS4 kan alleen games draaien op 30/60 FPS, waardoor je helemaal geen gebruik maakt van deze extra 'mogelijkheden'. De meeste monitoren zullen maximaal 60Hz hebben, en dit is precies wat jij nodig hebt! Anders is het meer voor minder.

Verder heb je nog verschillende panelen, die allemaal hun eigen voor-en nadelen met zich meebrengen. Let er dus goed op of je een IPS/VA/TN hebt! Dit staat altijd vermeld bij de specificaties van het product. Ik heb helaas niet de ruimte hier om alle verschillen uit te leggen, maar de link die ik heb bijgevoegd legt dit heel goed uit. Bestuur de bron dus even!

Daarnaast heb je nog de inputlag en de responsetime. Dit is de reden waarom gamen op een monitor zo veel fijner is vergeleken met een TV. Een TV is niet gemaakt om zo snel mogelijk alle beelden aan jou te laten zien, waardoor je tegen een femoneen genaamt 'ghosting' aan kunt lopen. Dit betekent dat de pixels niet snel genoeg kunnen veranderen van de ene kleur naar de andere (gray to gray).
Echter, bepaalde panelen en goedkope monitoren kunnen nog steeds een hoge MS hebben. Let dus op de MS bij de productspecificaties. Hoe lager de MS, hoe beter.
Als je van shooters houd raad ik je 1-5 MS aan, aangezien dit je enorm kan helpen tijdens het gamen. Voor de rest zou ik maximaal 10-15MS accepteren, als het hoger is - laat die monitor vooral staan!

Inputlag wordt vaak niet bekend gemaakt door de producten, maar als er grote problemen zijn op dit gebied komt dit vaak wel naar voren in een review/test. Google dus goed het model wat je van plan bent te gaan kopen. Monitoren worden grondig getest door derde partijen, waardoor je een miskoop kan voorkomen!

Succes in je keuze, en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even wat bronnen toegevoegd m.b.t de verschillende soorten panelen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Producten=Producenten.* Goh. Het is laat :)