Hoe maak je een melder(lampje) die aan gaat als de stroomkring onderbroken wordt?

Ik wil graag dat er een lampje, pieper of iets dergelijks aan gaat als een stroomkring onderbroken wordt.
Als toelichting 2 foto's:

Als je een andere (makkelijkere/goedkopere) manier weet voor dit, graag melden!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

hiervoor heb je een "invertor" nodig.
Een apparaat die wél stroom omzet in géén stroom, en géén stroom in wél stroom.
1) Hiervoor kun je bijvoorbeeld een relais gebruiken waarbij je het verbreekcontact gebruikt om een stroomkring te sluiten als de stroom uitvalt, en waarmee je dus een alarm inschakelt.
Een alternatief is het gebruik van een transistor, die je in geleiding brengt als er spanning wegvalt.
2) Dat circuit moet gevoed worden terwijl de stroom uitvalt.
Hiervoor kun je een condensator gebruiken voor kortdurend alarm, of een batterijtje voor langer durend alarm.
Reddie