Wat kan de oorzaak zijn als lampen snel stuk gaan?

Ik heb een staande lamp met dimmer aan het snoer. De lamp bestaat uit 6 staven en in iedere staaf kan je een lampebol draaien. Ik heb de lamp 8 jaar geleden nieuw gekocht.

Maar vanaf het begin af aan had hij al het probleem dat binnen twee weken een lampebol stuk gaat. Bij gloeilampen is dat ongeveer twee weken. Bij de nieuwe "gloei" halogeen lampen duurt het twee maanden.

Hoe kan dit? De lamp staat gemiddeld 8 uur per dag aan. De dimmer word bijna niet verschoven. Hij staat op half en we zetten hem aan d.m.v. afstandsbediening op het stopcontact. Het systeem met de afstandsbediening gebruiken we pas een jaar of 3 dit maakt geen verschil met of zonder de lampen gaan snel stuk.

In tussentijd zijn we verhuisd van ern woning met oude bekabeling naar een nieuwbouwwoning met alle bekabeling nieuw. En het gebeurd nog steeds.

Ik durf geen ledlampen te proberen, want dan moet ik dimbare hebben van gemiddeld €12,- per stuk. Dat grapje kost dan in totaal €72,- beetje zonde als het niet werkt.

Iemand een suggestie wat dit kan veroorzaken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zodra er 1 lamp stuk is gaat de volgende dag de volgende. Als ik de kapotte lamp vervang gaat binnen twee dagen een van de andere lampen stuk. Net zo lang totdat ik ze alle zes heb vervangen. En dan duurt het een maand en hegint de cyclus opnieuw.

8 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Klinkt alsof je dimmer rare dingen doet, dat is het enige onderdeel van een verder erg eenvoudige electrische schakeling dat dat soort dingen kan veroorzaken.
Als je hem toch niet verschuift, zou je kunnen overwegen om hem op vol te zetten (niet dimmen) of er helemaal tussenuit te halen.
Gaat je ook flink in je energierekening schelen; een dimmer bespaart nauwelijks stroom en een lamp van 6*35W die 8 uur per dag aan staat kost je zo €130 per jaar aan elektriciteit. Dan is dimmer vervangen/weghalen en Led- of spaarlampen indraaien gauw terugverdiend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vuistregel voor stroomkosten: 1W 24 uur per dag kost €2 per jaar
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Er zitten 6 40w lampen in en de dimmer staat op half. Omdat 6x 40w een behoorlijke poep licht geeft (dokters kamer) staat de dimmer op half. Stel dat we de dimmer eruit halen en er 6x een 25w in draaien hebben we dan ongeveer hetzelfde licht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens het tabelletje wat ik vond wel: allebei rond de 1500 lumen. (kan ook met 6x 3W led)
Het probleem is de dimmer. Er zijn goedkopere en duurdere dimmers. De goedkopere schakelen niet altijd op het nulpunt van de wisselspanning en veroorzaken pieken op de wisselspanning waardoor lampen eerder stuk gaan. De duurdere typen werken met fase aansnijding en dat is minder belastend voor de aangesloten lampen.

Gezien je een snoerdimmer hebt, haal deze er dan tussen uit (niet op vol zetten, want de dimmer heeft dan nog steeds zijn dimfunctie) en volg de tip van Joosd. Vervang de lampen voor 25 W of beter nog LED lampen.
LED lampen zijn tegenwoordig verkrijgbaar in verschillende warmte kleuren (let hier wel goed op bij de aankoop).

Uit de wiki het volgende:
Door dimmen daalt het stroomverbruik en stijgt de levensduur van de lampen, het rendement van de lamp neemt echter wel af omdat de hoeveelheid warmte (= verlies) minder snel afneemt dan de hoeveelheid licht. Daarnaast is de kleur van het gedimde licht ook geler. Als permanent minder licht nodig is is het beter om een lamp met minder vermogen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat is zo, helaas veroorzaken kwalitatief mindere dimmers veel problemen. Het beste gebruik je een ouderwetse dimmer (potmeter).
Zo eentje met windingen van koperdraad en een schuifje. Helaas veelal groot en lelijk (design voorbehouden) maar kwalitatief wel uitstekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eh oeps een plus, had ik nog niet vermeld...