Wat is MP3? Ik heb geen idee. Ben misschien ouderwets.

Ik zie in advertenties aanbiedingen van MP3 spelers. Wat wordt er afgespeeld? Ik weet wat grammofoonplaten zijn, cassettebandjes en CD's, maar hoe ziet een MP3 eruit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
12.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Mp3 bestaat al een tijdje, ken je dat niet?
Amadea
11 jaar geleden
Er zijn nu zelfs MP4's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea Nu....? dat dateert al vanuit eind 1998.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MP3=audio, eigenlijk MPEG 1 layer 3
MP4=video, eigenlijk MPEG 4 MP4 is dus geen betere MP3 o.i.d.

Het beste antwoord

Een mp3 zelf is ook al een beetje uit de tijd, maar het bestand waarvan de naam is afgeleid wordt nog steeds gebruikt op andere apparaten en staap bekend als muziek.
Op wikipedia een iets duidelijkere uitleg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is inderdaad alleen maar verwarrend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij dus bedoelt is een MP3-speler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb redelijk wat antwoorden ontvangen, maar de tip in dit antwoord was voor mij het meest bruikbaar.
Alle mensen die gereageerd hebben, hartelijk dank.

Andere antwoorden (3)

MP3 is een digitaal geluidsbestand. Het ziet er dus technisch gezien uit als een hele hoop 1-en en 0-en in een computer.
Een MP3 speler is een klein apparaatje waar je deze bestanden vanaf de computer op kunt zetten, en de mp3 speler ze deze dan weer terug om in data en geeft dit door via de koptelefoonuitgang (output). Door je koptelefoon of boxjes er op aan te sluiten kan je het dus beluisteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MP3 is de benaming voor een gecomprimeerd digitaal audio-bestand. Aangezien een MP3 een bestand is kan je het niet zien zoals je een grammofoonplaat ziet. Het is tegenwoordig ook gebruikelijk om MP3 tegen een MP3-speler te zeggen, dit is echter hoogst onhandig, net zoals als het onhandig zou zijn CD tegen een CD-speler te zeggen.

Een MP3-speler is een apparaat met de mogelijkheid om MP3-bestanden op te slaan en af te spelen. In de MP3-speler zit een DAC (digitaal analoog converter) die het digitale bestand omzet naar analoog geluid. In feite is je PC of Laptop Mobiele telefoon of Tablet met de juist software en codec ook een MP3-speler.

Daarnaast is het ook mogelijk om MP3-bestanden op een CD te branden en deze met een voor MP3 geschikte CD-speler af te spelen (let wel oudere CD-spelers kunnen dit dus niet).

MP3 kenmerkt zich vooral door de kleine grootte van de bestanden. Het is goed mogelijk om 100 nummers op een CD te zetten als je de bestanden naar MP3 omzet. Dit kan doordat bij het omzetten voor het mens meestal onhoorbaar geluid(heel laag en heel hoog) weg wordt gefilterd en overeenkomend stereogeluid maar een keer wordt opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een MP3 kan twee dingen betekenen:
1: Een MP3-bestand: Een digitaal geluidsbestand op een PC of telefoon. Op een CD worden in principe ook MP3-bestandjes 'Gebrand'. Het verschil is alleen dat je ze op CD dus alleen in een CD-speler kan afspelen, terwijl je losse MP3-bestanden kan kopiëren naar een andere PC of telefoon.
2: Een MP3-speler: een draagbare geluidsbron. Een MP3-speler heeft meestal een afmeting van een paar kubieke centimeter. Dit apparaat kan je aansluiten op een koptelefoon, zodat je bijvoorbeeld onderweg muziek kan luisteren. Je kan het zo zien dat de walkman (met de cassettebandjes) de voorloper is van de MP3-speler.