Voor het oplossen van brom in mijn audio-installatie ben ik op zoek naar een scheidingstrafo. Welke en waar kan ik deze kopen?

De brom ontstaat op het moment dat zowel de radiotuner als mijn PC op de audioversterker zijn aangesloten. Afkoppelen van radiotuner lost het probleem op. Een scheidingstrafo lijkt de oplossing.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Het beste antwoord

Zoals Moordigger al aangeeft is een aardlus de oorzaak. Een aardlus ontstaat als een audioinstallatie op meer dan een punt geaard wordt.
In dit geval zal de stopcontactaarde en de aarde op de afscherming van de antennekabel van de tuner de oorzaak zijn. De aardlus is op diverse punten te onderbreken, je kunt de antennekabel ontkoppelen met een condensator in serie met de afscherming of met een ferriettrafo, een andere mogelijkheid is twee audio-scheidingstrafo's te gebruiken in de aansluitingen van de computer of de tuner.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de link een voorbeeld van een stereo audiotransformator.
Een elektronicaspeciaalzaak zal ze kunnen leveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let bij dit soort audiotransformatoren wel op de kwaliteit ze kunnen het geluid behoorlijk beinvloeden vooral in de lage tonen. Er zijn ook professionele bv van Palmer audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ook het proberen waard kan zijn is een gewoon kabel aan de output kant (radiotuner) er niet helemaal insteken (alleen de pennen).
Massa blijkt immers (aardlus) ergens anders al door verbonden te zijn.