welke huishoudelijke apparaten bevatten nog asbest?

Er wordt vaak gesproken over oude ovens en föhn maar waar moet ik dan aan denken? Ik weet dat het na 1993 verboden is.. maar heeft iemand een voorbeeld foto ervan? Moet ik mij zorgen maken dat er asbest in mijn pizza van de pizzeria zit etc. ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou er asbest zitten in de pizza van de pizzeria? Waarom zou er hoe dan ook asbest in etenswaren, of in wat voor waren dan ook zitten?
Stel dat er in een oude oven asbest zit, zoveel kan dat niet zijn en als je alles met rust laat is er niets aan de hand, men kan ook overdrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja klopt, maar ik twijfel altijd als ik die zwarte aanslag op de bodem van mijn pizza zie.. dan denk ik altijd.. misschien is dat zwarte aanslag van verbrand asbest-materiaal.. helaas zit het toch her en der...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Asbest verbrandt niet, en vormt bij brand ook geen zwarte aanslag.
Bij grote hoeveelheden komen er vezels los en die verspreiden zich in de lucht.
http://ggd.groningen.nl/milieu-gezondheid/brand/asbestbrand
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
joanDarc bedankt voor uw reactie maar in die link kan ik nergens van afleiden dat het niet brand of een zwarte aanslag achterlaat... dus het zijn puur vezels?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Anna, ja hoor en die wegen haast niets en verdwijnen in de lucht. Vroeger werden er in de huishoudens alleen maar asbest plaatjes gebruikt onder de pannen om te sudderen. Was niets aan de hand. In een asbest fabriek werken, dat was zeer ongezond. Net zoals in een kolenmijn werken, maar het gebruik van kolen in de kachel kon geen kwaad.
Reddie
8 jaar geleden
@Anna82, asbest kan niet verbranden omdat het al "verbrand" is. Net als water.
Juist daarom wordt asbest gebruikt. Omdat het niet verbrandt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Anna82, één ding begrijp ik niet zo goed (en gaat mij ook niets aan natuurlijk) maar als je je zorgen maakt over de pizza's waarom koop je en eet je die pizza's?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
JoanDArc, bedankt voor uw reactie, ik koop zelden pizza's, maar het viel me ineens op.. die angst was pas ontstaan nadat ik die zwarte aanslag op de pizza zag... En uiteraard na een artikel over asbest in broodovens van AH in 2014
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die asbest in die ovens was gevaarlijk voor het personeel, niet voor de etenswaren die erin waren bereidt. Zoals al gezegd: asbest kun je prima eten, het heeft geen enkele voedingswaarde en wordt geheel onveranderd weer uitgescheiden. Asbestvezels zijn gevaarlijk als je ze inademt en dat gebeurt pas als je in asbest gaat zitten boren, schuren, zagen etc.

Antwoorden (1)

Het werd onder andere toegepast in strijkijzers en huishoudelijke kacheltjes.

Er werden ook warmtebestendige handschoenen van gemaakt, maar die werden waarschijnlijk niet in het huishouden gebruikt.

Toegevoegd na 9 minuten:
ik zie dat de eerste link niet werkt:

Toegevoegd na 11 minuten:
https://www.google.nl/search?q=asbestos+stoves&biw=1440&bih=754&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjjjb-P3s3JAhXFKQ8KHUuIB2MQ_AUIBigB&dpr=1#tbm=isch&tbs=rimg%3ACfgqQaw_1e2tgIjhgijBSKQiiS0SMDEYR73U707YgTS-FzI5z1wd8EdFb9Fsw3r2sJ0FLyxizDWn8D7IdmxZJri5yxSoSCWCKMFIpCKJLEcQgB_1WLz106KhIJRIwMRhHvdTsRnHM8t6tc9qoqEgnTtiBNL4XMjhErxp0IGmuKqyoSCXPXB3wR0Vv0ESKqO1ZoDzkEKhIJWzDevawnQUsRt2IeEn_1IgAQqEgnLGLMNafwPshEuCgxSex6GyyoSCR2bFkmuLnLFERbG7omTw6Pw&q=asbestos%20stoves
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die drie bronnen zijn een beetje linke linken