Het antwoord wat je dus uit de reacties kan afleiden: Nee. Niet alles wat electriciteit gebruikt gaat kapot van water. Sommige elementen zijn gemaakt om in/om/onder water te functioneren. Echter. Dingen die sniet speciaal gemaakt zijn voor vochtige omgevingen gaan meestal kapot van water.

Dat komt omdat water stroom geleid. Hierdoor gaan er spanningen staan op delen van het apparaat die daar niet tegen kunnen, onstaat er kortsluiting (Een stroom loopt vrijwel zonder weerstand van de plus naar de min pool en dan smelten draajes door, slaan zekeringen door of smelten kunststof onderelen die door de hoge locale spanningen verbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

als je maar de stekker eruit trekt eerst :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een dompelaar kan prima tegen water.
paulus811
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou nee, tot op zekere hoogte. Letterlijk.
Nee, dompelpompen en andere dingen die gemaakt zijn om in een natte omgeving te gebruiken kunnen er vrij goed tegen.
Maar in andere apparaten kan water kortsluiting veroorzaken met gevaar voor het leven of het apparaat zelf.
Soms als je ze heel voorzichtig droogt overleven zelfs gewone mobiele telefoons een doop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn electrische tandenborstel niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apparaten die voor gebruik in water gemaakt zijn niet, zoals een vijverpomp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een scheerapparaat dat ik onder water kan afspoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je hebt zelf vibrators voor in bad!

Toegevoegd na 39 seconden:
Voor de liefhebbers, hij kost 46,95 zag ik net...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waterstofzuiger. Maar die mag je dan weer niet onder water gebruiken!
Maar FF serieus: Water heeft electrisch geleidende eigenschappen dus zou ik een apparaat nooit onder water gebruiken. Dan met uitzondering van je ontharings-scheerapparaten welke je DRAADLOOS onder de douche mag gebruiken (laagspanning)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alle elektrische apparaten die onder water mogen is volgens mij het elektrische deel goed geisoleerd en mag (kan) niet in aanraking komen met water. Water geleidt elektriciteit namelijk geweldig is de belangrijkste reden. En de andere reden is dat sommige elektrische delen vanwege die geleiding niet in aanraking met elkaar mogen komen, want dat geeft kortsluiting.
En dat geldt ook voor zwakstroom en batterijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een radio, tv, fhön, laptop, enz die gaan wel van water kapot. Maar sommige dingen weer niet zoals water generator. Of een water zuigmachine...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze wasmachine werkt gelukkig niet op benzine! En kapot is ie ook(nog) niet. Nee dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij een moderne dichte accu in je bad zet met leidingwater en je sluit daar een autolamp op aan, zal die het prima doen onder water. Onzuiver (leiding)water geleidt stroom, maar niet erg goed. Als je het bad zou vullen met gedemineraliseerd water kun je al veel meer apparaten laten werken onder water. Zuiver water is een isolator. Een wisselstroommotor heeft geen koolborstels en zal ook goed werken onder water. Een oud 220 V analoog wekkertje doet het daarom ook in zuiver water. Toch zou ik er niet bij gaan zitten, omdat jouw lichaam het water zo kan vervuilen dat het water gaat geleiden. Dat is vast niet je bedoeling.