12volt stroom naar 4x 3volt omzetten??

Voor een bouw projectje ga ik 4 led looplicht bouwpakketjes van Conrad in elkaar zetten. Deze gebruiken elke 3v spanning om te werken. 4 x 3v is 12volt dus ik bedacht mij zo hoe kan ik met 1 toevoer van 12 volt alle vier de looplichtjes nu voorzien van stroom zonder deze op te blazen? Ik heb nog niet zoveel verstand van solderen en techniek dus ik hoop dat iemand mij dit ala Jip & Janneke taal kan uitleggen.

De vier looplichtjes komen trouwen in een computerkast waar ik dus 12v aanwezig heb vanuit de voeding.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je vraag lijkt me niet wenselijk. En aan de afbeelding te zien zie ik maar 2 voedingsdraden (rood en zwart). Alle LED worden kennelijk gevoed vanuit dezelfde 3V voeding.

Het enige wat jij moet doen is die 12V omzetten naar 3V. Dit kan met een spanningsregulator, je kan ook gewoon een 3V adapter kopen als netstekker.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh, en als je 3x het plaatje hebt, dan nog kan je ze alle drie vanuit dezelfde 3V voeden. Het is volslagen onzin om 3x een 3V voeding te maken. Alles kan vanaf 1x 3V voeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spanningsregulator doet de truck, alle vier de led kitjes aangesloten op de output ;-)

Andere antwoorden (3)

Je kunt met 12 volt wel drie lampjes voeden als je ze achter elkaar (in serie) schakelt. Dat werkt niet met een looplicht. Als een lampje uit is, zijn de andere lampjes ook uit bij een serieschakeling.

Toegevoegd na 34 seconden:
ehm, vier lampjes van 3 volt bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spanning (wat jij stroom noemt) kun je niet opsplitsen in 4 maal 3 Volt. Wat je wel kan doen is de vier looplichten in serie (achter elkaar zetten). Voorwaarde is wel dat ze een gelijke impedantie (weerstand) hebben. Hierbij zal ik een link toevoegen van een serieschakeling. Verwar dit niet met een parallelschakeling! Waarbij je dan zeker weet dat je je lampen 'opblaast'
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLR_nlNL266NL266&q=serieschakeling

Toegevoegd na 31 minuten:
Misschien kan je met deze link wat?
http://forum.casejunkies.com/elektronica-junkies/13209-led-looplicht-12v.html
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op een nette manier van 12V naar 3V wilt, heb je daar wel een wat ingewikkelder schakelingetje voor nodig. Zomaar in serie zetten zoals een stel kerstboomlampjes is zeker niet de goede manier.
Er zijn allerlei manieren om het te doen. Simpelweg met goed uitgerekende weerstanden, maar dat levert verlies op. En de weerstanden worden misschien (te) warm.
Dit is een schema van zo'n schakeling:
http://www.coolcircuit.com/circuit/12v_to_3V/12V_to_3V.GIF
Hier nog meer info:
http://www.hilpers.nl/126975-van-12v-naar-3v-hoe

google verder maar eens op '12v naar 3v'

Maar zoals ik al in een reactie schreef, een pc-voeding heeft ook ergens een draadje met 3V erop. Die zit in de grote stekker voor op het moederbord. Die van de harddisk is 12v en 5v.

Laat de boel niet ploffen, he? Eerst meten wat je allemaal hebt.
Succes!