Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn bovenladers inherent minder stabiel dan voorladers?

(Het gaat over wasmachines.)

--  De meeste bovenladers die ik zie, zijn smaller dan voorladers.
--  De meeste bovenladers zijn hoger dan voorladers.
--  Bij bovenladers zit de trommel bovenin, bij voorladers meer middenin.

Deze drie punten doen vermoeden dat bovenladers minder stabiel zijn tijdens het centrifugeren dan voorladers, en dus meer zullen schudden.

Klopt dat?

Hier zijn vast wel testresultaten van bekend, neem ik aan.

(Ik vraag dit omdat mijn wasmachine op een houten vloer komt te staan waar enige beweging in zit.)
 

Toegevoegd na 1 dag:
 
Ik bedoel niet de stabiliteit van de trommel binnen de wasmachine; die is bij bovenladers beter dan bij voorladers.

Wat ik bedoel is de stabiliteit van het geheel (de hele wasmachine inclusief trommel). Neem nu mijn bovenlader. De trommel hangt superstabiel in de wasmachine, maar bij het centrifugeren staat de hele wasmachine te dansen. Vroeger, toen ik de houten vloer nog niet had laten verstevigen, kwam hij zelfs met de pootjes los van de vloer. Ik wil maar zeggen: een stabiel opgehangen trommel betekent niet automatisch dat daarmee de machine stabiel op de vloer staat.

Mijn vraag gaat dus om het laatste: wat staat stabieler op de vloer, een bovenlader of een voorlader?
 

1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn eigen ervaring is dat juist bovenladers stabieler zijn.

Bij bovenladers hangt de trommel namelijk aan twee kanten in een lager
en niet zoals voorladers aan een kant. Juist door die extra stabiliteit kunnen ze smaller en hoger worden gemaakt zonder dat de wasmachine bijvoorbeeld gaat wandelen bij het centrifugeren.

Maar bij een houten vloer met wat beweging zou ik in beide gevallen zorgen voor een
stevige onderplaat om daarmee te voorkomen dat er tijdens het gebruik ongewenste spanningen op de wasmachine komen te staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal, alleen voorladers zijn practiser, er kan een droger boven op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan weer niet praktisch als je 1 meter 65 bent! @iHave jouw antwoord zegt eigenlijk alleen iets over de trommel, maar niet over het al dan niet stabiel zijn van het gehele apparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje, Als ik het heb over "wandelen", dan bedoel ik de hele machine en niet dat alleen de trommel een rondje om gaat maken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt volledig. Het dansen komt inderdaad mede door dat een houtenvloer de trilling niet dempt maar mee trilt.

Andere antwoorden (1)

Alle wasmachines zijn verzwaard aan de onderkant. Eventuele onstabiliteit wordt daarmee opgeheven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding