? wat is goedkoper voor oude tl lampen heel de dag aan laten of elke keer aan en uit doen

Het betreft hier een bedrijfspand (werkplaats)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Het licht uit doen loont voor een kwartiertje, de koffiepauze b.v.
Voor het aan doen geldt ongeveer dezelfde tijd. Daarmee bedoel ik dat tl-verlichting voor een toilet niet rendabel is.
Voor een ruimte waar telkens in en uitgelopen wordt, door verschillende personen, die niet van elkaar weten hoelang het duurt voordat de volgende persoon weer komt, kan een schakelklok uitkomst bieden. Nadeel daarvan is dat na de ingestelde tijd het licht uitgaat.
Het altijd aan laten kost meer stroom, maar geeft meer gemak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Het is ook bij oude TL-lampen in principe duidelijk goedkoper om ze steeds uit te doen en ze niet uit overwegingen van vermeend zuiniger verbruik en vooral lagere kosten de hele werkdag aan te laten.
Het starten kost dus niet ineens veel aan stroom.
Wel is er sprake van een licht verhoogde slijtage aan de elektroden van de TL-lamp, en als je de lamp maar kort uit kunt doen, dan kan het slimmer zijn om hem die korte periode maar even aan te laten. Ik heb over dit onderwerp de volgende bronnen gevonden: http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/vraag/144080/bespaar-stroom-tl-buis-laat
Deze bron suggereert een omslagpunt van 5 minuten. Dus uitdoen als ze minstens vijf minuten niet nodig zijn. http://www.goeievraag.nl/elektronica/overig/vraag/317300/kwaad-tl-lampen-hele-dag
Vroeger werd gesteld dat je TL-lampen beter door kon laten branden, omdat deze veel energie gebruikten bij het aanzetten, maar dat is onjuist. Dus niet onnodig aan laten staan. http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/interieur/vraag/16362/kost-aanzetten-tl-buizen-energie
Qua stroomverbruik kost starten per seconde minder dan áán zijn. Niet onlogisch, want tijdens het starten is er heel even nog geen echte lichtopbrengst. http://meettechniek.info/meetvoorbeelden/tl-starter.html
Interessante uitleg van het feit dat een startende TL-lamp minder stroom verbruikt dan wanneer de lamp aan is. http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1070
Volgens dit verhaal zou je bij minder dan een kwartier het licht uitdoen iets op de levensduur van de lamp inleveren. Iets vergelijkbaars vind ik in
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/tl-buis-aan-uit~a516681/
Het vermeende extra verbruik tijdens starten is op zichzelf dus onzin (dus in dat opzicht is het eenvoudig: gewoon altijd uitdoen) máár ... de elektroden in de TL-lamp slijten wel iets extra. Daarom is er iets voor te zeggen om een energiezuinige moderne lamp tóch aan laten op een wc waar per dag minimaal 25 bezoekers komen). Om die slijtage niet de levensduur van de lamp te laten verkorten.
Overigens is dit verhaal uit 1999, en de techniek schrijdt voort. Ik zou de TL-lampen toch maar uitdoen tenzij ze binnen een kwartier weer aan zullen moeten. Hele werkdagen aan laten zal dus vaak duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo, een flinke studie maakt u er van!
De laatste zin over een kwartier tijd uitperiode, die deed ik op gevoel. En over 25 personen per dag, dat zijn er drie per uur, als het een acht urige werkdag betreft. Theoretisch kunnen ze elkaar mislopen en dan kan je beter het licht aanlaten. Plussen lukt me niet op mijn telefoon. Dat zou nu ook niet kunnen, omdat dit een reactie is.
U had er best een antwoord van kunnen maken. Dat is zeker geen antwoordpikkerij!
Het is ook bij oude TL-lampen in principe al gauw goedkoper om ze steeds uit te doen en ze niet uit overwegingen van vermeend zuiniger verbruik en lagere kosten de hele werkdag aan te laten.
Het starten kost dus niet ineens veel aan stroom. En over de slijtage kom ik nog.

“Het is een misverstand dat het aan- en uitschakelen van een TL-buis zoveel energie kost, dat u kunt besparen door een TL-buis te laten branden. Het opstarten van een TL-buis kost wel iets meer energie, maar dat verbruik compenseert u al wanneer u de lamp langer dan vijf seconden uit laat staan.”
https://www.eon.nl/thuis/nl/informatie/energie-bespaartips/7-tips-om-te-besparen-met-verlichting.html?_ga=1.112461504.530716088.1445059791

Als een energiemaatschappij het ook al zegt dat je het TL-licht uit moet doen, dan lijkt me dat tamelijk overtuigend.

Alleen stapt deze bron iets te gemakkelijk over het slijtage-aspect heen.
Want er is soms sprake van een licht verhoogde slijtage aan de elektroden van de TL-lamp, en als je de lamp maar kort uit kunt doen, dan kan het slimmer zijn om hem die korte periode maar even aan te laten.
Dus nu de hamvraag: wat is ‘kort’ in dit verband?

Dát hangt samen met het type voorschakelapparaat (‘ballast’) in het armatuur:

Bij TL-lampen met een elektronisch voorschakelapparaat met ‘koude start’ (= elektronische ballast van mindere kwaliteit) geeft men, bij gebrek aan wetenschappelijk onderzoek, dezelfde aanbevelingen als voor lampen met een elektromagnetisch voorschakelapparaat. Deze voorschakelapparaten zijn eigenlijk bestemd voor ruimten waar het licht maximaal 3 keer per dag aan- en uitgaat. Aanbeveling: lamp aanlaten als die binnen 15 minuten opnieuw aan zou moeten.

Bij TL-lampen met een elektronisch voorschakelapparaat met ‘warme start’ (= meest efficiënte elektronische ballast), is het aan te raden om bij een afwezigheid van langer dan 3-4 minuten de lichten te doven.

Hoe weet u nu of uw verlichtingstoestellen zijn uitgerust met een elektronische ballast? Dat is heel eenvoudig: wanneer de buizen in één keer en flikkervrij gaan branden, wanneer u ze aanschakelt, hebt u een elektronische ballast.

http://documentation.bruxellesenvironnement.be/documents/IF_Energie_ELEC08_Part_NL.PDF

Ik concludeer: TL-lampen die in één keer zonder flikkeren goed aangaan, kun je het best al uitschakelen bij een afwezigheid van meer dan 3 à 4 minuten.
En anders mag je een omslagpunt van 15 minuten aanhouden.

Meer informatie in de vorm van een reactie.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
(Aanvullende informatie) Een duidelijk en vergelijkbaar standpunt zag ik in een Amerikaanse bron. De huishoudelijke dienst van de University of New Hampshire (V.S.) wéét uiteraard wat voor soort armaturen bij hen in gebruik zijn, en zij houden (bij hun stroomtarieven) een omslagpunt van 5 minuten aan:
“For fluorescent lamps (TL-lampen), the breakeven point is about five minutes. In other words, if fluorescent lights will be off for five minutes or longer, it's more cost effective to turn them off than to leave them on.”
http://www.unh.edu/facilities/FAQs3 Andere vindplaatsen:
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/vraag/144080/bespaar-stroom-tl-buis-laat
Deze bron suggereert een omslagpunt van 5 minuten. Dus uitdoen als ze minstens vijf minuten niet nodig zijn. http://www.goeievraag.nl/elektronica/overig/vraag/317300/kwaad-tl-lampen-hele-dag
Vroeger werd gesteld dat je TL-lampen beter door kon laten branden, omdat deze veel energie gebruikten bij het aanzetten, maar dat is onjuist. Dus niet onnodig aan laten staan. http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/interieur/vraag/16362/kost-aanzetten-tl-buizen-energie
Qua stroomverbruik kost starten per seconde minder dan áán zijn. Niet onlogisch, want tijdens het starten is er heel even nog geen echte lichtopbrengst. http://meettechniek.info/meetvoorbeelden/tl-starter.html
Interessante uitleg van het feit dat een startende TL-lamp minder stroom verbruikt dan wanneer de lamp aan is. http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1070
Volgens dit verhaal zou je bij minder dan een kwartier het licht uitdoen iets op de levensduur van de lamp inleveren. http://www.volkskrant.nl/wetenschap/tl-buis-aan-uit~a516681/
Dat verhaal stamt uit 1999, en de techniek schrijdt voort!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+voor antwoorden +uitleg aan de hand van meerder bronnen.