Hoe is een barcode eigenlijk opgebouwd, en hoe komen ze aan de nummers, Die moeten immers uniek zijn lijkt me.

En moeten die ergens centraal geregistreerd staan? En wanneer wordt EAN-8 gebruik, en wanneer nou EAN-13?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

De opbouw van een streepjescode

In tegenstelling tot het ISBN nummer kan het bij een streepjescode verschillen hoeveel cijfers er zijn. Meestal heeft een streepjescode 13 cijfers. 2 voor het land van herkomst, 5 voor de producent, 5 voor het product zelf en als laatste nog een controlecijfer. Er worden geen nummers gebruikt die met een 1 beginnen. Nummer 2 is voor de versafdeling van bijvoorbeeld een supermarkt. Codes die beginnen met 21, 22 en 27 geven de prijs aan. Codes die beginnen met 25 en 26 het aantal en de nummers 28 en 29 geven het gewicht aan. Deze cijfers worden aangegeven in de 2e groep van de 5 cijfers weergegeven. Nummers met cijfers hoger dan 97 zijn voor de boeken. Aan deze code kan je dus een heleboel afgelezen. Je kunt bij een boek bijvoorbeeld een deel van het ISBN nummer aflezen, en de prijs van een product uit de winkel dat zelf afgewogen kan worden is ook in de streepjescode terug te lezen.

Elke producent heeft zijn eigen 5 cijferige nummer, een paar voorbeelden hiervan zijn:

Albert Heyn 10400
Bolletje 10482
Douwe Egberts 11000
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daarmee ooit het beste antwoord gekregen, misschien lukt dat opnieuw:
AWM