hoeveel ampère vraagt een transformator?

als ik nu een transformator heb en ik wil weten hoeveel ampère hij verbruikt moet ik dan de weerstand van de wikkelingen meten en dan de wet van ohm gebruiken dus bv. ik meet 10 ohm dan doe ik 230v/10ohm=23a dus dan vraagt hij 23a klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dit klopt niet. Ten eerste heeft de primaire spoel een grote zelfinductie die de stroom beperkt. Ten tweede speelt de belasting aan de secundaire kant een zeer grote rol. Hoeveel ampère de transformator met belasting trekt kun je niet precies berekenen, maar zul je moeten meten. Een transformator is echter bedoeld om aan de secundaire kant een andere spanning af te leveren aan een belastend apparaat. Als je weet welke spanning (V2) er secundair uit komt, en welke stroom (I2) het apparaat trekt, kun je (met verwaarlozijg van koper- en ijzer-verliezen) stellen dat hetzelfde vermogen (V2*I2) aan de primaire zijde er in gaat. En kun je dus ongeveer stellen dat 230V*I1 = V2*I2.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100