Hoe is het mogelijk dat in een tunnel een radiozender wel signaal doorgeeft en er verder geen ontvangst is.(b.v. In Zwitserland)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De tunnelbeheerder heeft dan een lijntje aangelegd door de tunnel waar de radiosignalen van af worden uitgezonden. Je kan het vergelijken met een kabel ( van de tv kabel ) waar geen aardedraad om de kabel heenloopt ( coaxkabel heeft een kern waar het signaal doorgaat en een "aarde" afscherming , dat is het kopervezel dat er omheen zit gewonden) en waar een aantal eindversterkers aan zijn gekoppeld. De kabel zendt gewoon signaal uit door de tunnel.

Waarschijnlijk is die éne radiozender de zender die verkeersinformatie doorgeeft. Andere radiozenders kunnen ook worden doorgegeven , maar alleen als de tunnelbeheerder dit faciliteert ( misschien wil hij er geld voor vangen) .

Hetzelfde maar dan een beetje anders gebeurt bij trein - en metro tunnels waar GSM ( mobiele telefoon) signalen gewoon onder de grond worden uitgezonden. Ook het zenden van het telefoontje geschiedt via deze manier.

Toegevoegd na 16 uur:
Via reacties ben ik erachter gekomen dat het in plaats van één antennedraad gaat om een aantal kleine zenders die in de tunnel worden geplaatst . Die zenders nemen de taak van de grote zender buiten de tunnel over .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Alleen is het geen draadje, maar een zendertje, of meer zendertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je toevoeging Antwoordman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ben ik wel benieuwd @antwoordman . Bij GSM signalen in tunnels leggen ze dan geen antennedraad door de tunnel ? Je kan toch moeilijk een oneindig aantal zendertjes / ontvangertjes door de tunnel aanleggen ? Dan toch beter een gering aantal zenders en een heel grote antenne?
AWM
13 jaar geleden
Een draad werkt niet als antenne. Bij een korte tunnel volstaat één zendertje in het midden van de tunnel. Bij lange tunnels moet je meer dan één zendertje gebruiken.
Bij GSM hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima toevoegingen , bedankt.

Andere antwoorden (1)

Er ligt dan inderdaad een "zendlijn" in de tunnel.
Dit gebeurd ook een beetje voor de veiligheid. Mocht er een file staan of iets gebeuren is het wel een manier waarop veel mensen te bereiken zijn met berichten via de radio.