Hoe kan ik vanuit Nederland controleren of de politie in Frankrijk akkoord gaat met mijn versie van TomTom?

Ik kreeg een bericht van tomtom over de aangepaste wetgeving in Frankrijk: "Sinds het van kracht worden van decreet 2012-3 op 3 januari 2012, is in Frankrijk het ontvangen van waarschuwingen over de locatie van vaste of mobiele flitsers tijdens het rijden verboden. Als de service TomTom Flitsers op je navigatiesysteem is geïnstalleerd en je blijft van deze service gebruikmaken, kun je een bekeuring krijgen van maximaal €1500."

Er stond een link bij (deze: http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/5567/~/is-tomtom-flitsers-legaal%3F)

Helaas staat er niet duidelijk uitgelegd hoe ik er nu zeker van ben dat mijn apparaat geschikt is om in Frankrijk te gebruiken zonder dat ik een boete krijg. Ik heb de laatste updates via Tomtom home binnengehaald, maar weet niet of daar automatisch de flitspalen in Frankrijk vervangen zijn door de genoemde gevarenzones. Nu staat er ook geschreven: "Gevarenzones zijn alleen beschikbaar wanneer je in Frankrijk rijdt. Buiten de Franse grens werkt de service TomTom Flitsers zoals normaal."

Hoe kom ik er nu vanuit Nederland achter of de Gendarmerie mij kan beboeten met de software die ik momenteel op de tomtom heb staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit zo lees lijkt het erop dat je in Frankrijk niet de flitsers niet vermeldt krijgt, en buiten Frankrijk wel 'zoals normaal'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat dacht ik ook, maar hoe weet ik dat nu zeker? nadat ik het bericht kreeg heb ik mijn tomtom aan de pc gehangen en gekeken via tomtom home of er updates waren maar die waren er niet. dus toen dacht ik, misschien stond de update er een paar weken geleden (toen ik hem ook had bijgewerkt) ook al wel. dus als er geen updates beschikbaar zijn, kan ik er dan zo maar klakkeloos van uit gaan dat de benodigde update voor Frankrijk geïnstalleerd is, dat is eigenlijk de vraag die ik heb. Of dat er een manier is om dat te controleren.
ludgardon
11 jaar geleden
bel de servicelijn van TomTom 020/8501007. anders evt.aanmelden als lid(gratis) bij www.jouw TomTom.nl en de vraag opnieuw stellen. groetjes!!

Het beste antwoord

Als je de TomTom in de afgelopen weken aan de computer hebt gehangen en de updates geïnstalleerd, dan zat daar de update voor Frankrijk ook bij.
Je kunt zelf ook controleren via TomTom home via de optie "Beheer mijn navigatiesysteem" en kijken welke onderdelen er op de TomTom staan geïnstalleerd.

Overigens kun je altijd een route plannen in Frankrijk en een demo runnen, dan zie je ook of je op dat traject een flitser melding krijgt.