Maakt het uit welke internet kabel je neemt op lange afstanden? (20M)

Ik ga binnekort een internetkabel aanschaffen voor betere internet, mijn vraag is of er een verschil zit tussen de kabels, of er bij de ene beter internet komt dan bij de ander?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Ja, er zijn heel veel verschillende soorten kabels te krijgen.

Ten eerste heb je de verschillende categorieën:
Cat5e - Geschikt voor snelheden tot 1000 mbps.
Cat6 - Geschikt voor snelheden tot 10 Gbps tot 55 meter lengte
Cat6a - Geschikt voor snelheden tot 10 Gbps tot 100 meter lengte

Daarnaast zijn er nog kabels met zachte en harde kern. Wil je de kabel door de muur trekken kan je beter een kabel met harde kern kopen. Wil je de kabel als losse kabel gebruiken over de vloer bijvoorbeeld koop dan een kabel met zachte kern.

Er wordt ook nog onderscheid gemaakt in het soort afscherming:
UTP - Heeft geen afscherming.
STP - Heeft een afscherming tegen elektromagnetische straling per aderpaar.
FTP - Heeft een afscherming tegen elektromagnetische straling, maar niet per aderpaar.
Voor thuisgebruik is UTP voldoende. Afscherming is alleen nodig als je heel veel kabels naast elkaar hebt.

En niet alle kabels zijn geheel van koper gemaakt:
CCA = Aluminium kabel met laagje koper eromheen.
CCS = Staal kabel met laagje koper eromheen.
Beste is dus om goed te kijken of de kabel wel geheel van koper is, en geen staal of aluminium troep met een laagje koper. Dit kan je herkennen aan de diameter van de kabel. Goede kabels hebben een diameter van 24AWG.

Al deze waardes staan als het goed is op de kabel, dus het is makkelijk te checken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik zal , als ik je was cat6 kabel gaan trekken en om dat het 20 meter is wel afgeschermde kabel nemen, je hebt namelijk nog al veel "elektro smog" waar door er storingen kunnen optreden bij kabels die langer zijn dan 10 meter.