weet iemand misschien hoe deze tijdschakelaar werkt?

Ik wil een tijdschakelaar met pinnetjes gebruiken voor de eerste keer. Alleen heb ik helaas de beschrijving niet. Kan iemand me misschien uitleggen hoe dit werkt? Ik heb er een foto van bijgedaan. Alvast bedankt :-)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
186.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zit er geen handleiding bij?
denormejohan
een jaar geleden
graag een foto

Antwoorden (2)

Op de ring zie je de 24 uur van een dag. Per kwartier is er een pinnetje.

Zet een pinnetje naar binnen als je wilt dat het aangesloten apparaat gedurende het betreffende kwartier aan staat. Zet een pinnetje naar buiten als je wilt dat het apparaat gedurende dat kwartier uit staat.

Zet vervolgens de tijdschakelaar gelijk. Dat doe je door aan de ring te draaien (alleen in oplopende tijd, dus alleen "vooruit" draaien, niet achteruit). Draai de ring tot de pijl (aan de rechterkant op jouw foto) naar de juiste tijd wijst.

Nu doe je de tijdschakelaar in het stopcontact.

Toegevoegd na 2 minuten:

Het bovenstaande is hoe mijn tijdschakelaar werkt.

Sommige tijdschakelaars werken net andersom. Daar moet je een pinnetje naar buiten zetten als je wilt dat het apparaat (bijvoorbeeld een lamp) gedurende dat kwartier aan staat, en naar binnen als je wilt dat het apparaat uit staat.

Je kunt dit zelf eenvoudig testen. Zet vier pinnetjes (dus één uur) naar binnen en de rest naar buiten. Doe de tijdschakelaar in een stopcontact en sluit er een lamp op aan. Draai nu met de hand de schijf (ook nu: alleen vooruit draaien, nooit achteruit). Je ziet nu vanzelf of de lamp gedurende dat ene uur aan staat en gedurende de overige 23 uur uit, of andersom (dat ene uur duurt natuurlijk korter naarmate jij sneller aan de schijf draait).

Toegevoegd na 20 minuten:

Je moet de knop aan de zijkant trouwens in de stand laten staan die hij op de foto heeft. Anders werkt de tijdschakelaar niet als tijdschakelaar.

Soms zit er aan de andere zijkant nog een palletje dat je zelf heen en weer kunt schuiven. Je kunt dan zelf bepalen of je het apparaat aan of uit wilt zetten, ook als de tijdschakelaar op de tijdschakelaar-stand staat. Het ligt aan jouw model of die wel of niet zo'n handbedieningsknop heeft.

Als die handbediening er wel op zit, dan zal de tijdschakelaar het altijd weer overnemen als je de knop op de zijkant die je op de foto ziet in de huidige stand laat staan. Wat ik bedoel is: stel dat je een lamp laat schakelen, en dat die lamp van 21:00 tot 23:30 aan staat en verder uit. Als er handbediening opzit en je zet daarmee de lamp al om 23:00 uit, dan zal de lamp de volgende dag om 21:00 toch weer aangaan. Of stel dat je midden in de nacht wakker wordt en je zet de lamp om 03:50 even aan en je laat hem aan staan, dan zal de lamp de volgende avond om 23:30 toch weer uitgaan.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
My idea. Je was me voor ;) +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het om de een of andere reden van belang zou zijn dat de schakelaar exáct op het vastgelegde moment aanspringt, moet je er vóór die tijd even mee experimenteren.
Ik heb namelijk de ervaring met dit type schakelaar dat het héél moeilijk is hem precies gelijk met de echte tijd te zetten. Dat kan wel tien minuten schelen. Als je eenmaal weet hoeveel je moet "smokkelen" bij het gelijk zetten, schakelt hij precies op tijd in.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt, Gesp. Wat ik wel eens doe als de precieze timing belangrijk is: de tijdschakelaar expres een beetje voor laten lopen. En dan een lamp laten aangaan, bijvoorbeeld om 21:00 (volgens de palletjes op de tijdschakelaar). Als ik dan zie dat de lamp in werkelijkheid om 20:53 al aangaat, weet ik dat mijn tijdschakelaar precies 7 minuten voor loopt. Ik haal hem dan uit het stopcontact en doe hem er 7 minuten later weer in. Dan weet ik zeker dat hij precies gelijk loopt. Maar ook dan kan de werkelijke aan- en uitschakeltijd nog een klein beetje variëren. Dat komt doordat het geen elektronische, maar een mechanische schakelaar is. En daar zit elke keer net een beetje meer of minder speling in dan de vorige dag.
De tijdschakelaar doe je in het stopcontact, het pijltje (op de grote foto rechts in het contact) moet naar de tijd wijzen die het op het moment is dat je de tijdschakelaar in het stopcontact doet.
De pinnetjes druk je in op de tijden dat je wilt dat de tijdschakelaar zorgt dat er geen stroom op de stekker komt te staan (dus dan staande pinnetjes anders dan dat ze nu staan op je foto). Stel dat je de televisie tussen 23.00 en 9.00 uit wilt hebben staan, druk dan alle pinnetjes tussen 23 en 9 in. De schakelaar draait automatisch verder en zal de tv uitschakelen tussen 23.00 en 9.00 (dit is niet een heel precies model, het kan een paar minuten schelen. Dus als je om 9.00 stipt tv wilt kijken, druk dan een pinnetje minder in).

De knop met de I en het klokje laten zien of je de tijdschakelaar gebruikt of niet. Als je hem op 'klokje' hebt staan (zoals op je foto), gebruik je de tijdschakelaar en zal hij de tv tussen 23.00 en 9.00 uitschakelen. De I betekent dat de tv altijd stroom krijgt en je hem altijd aan kan zetten.

Stel dat je hem gebruikt als je op vakantie bent, en je wilt de lamp aan en uit hebben als je weg bent, druk je bijvoorbeeld de knopjes in tussen 1 en 22, de lamp zal dan van 22.00 tot 1.00 aan staan en daarna uitgaan.
Zorg dan wel dat de schakelaar van je lamp op 'aan' staat, anders gaat de lamp natuurlijk niet aan.

Soms werkt het systeem trouwens net andersom dan dat ik omschrijf, dus test even of pinnetjes indrukken inderdaad 'geen stroom' is. Of dat dat juist betekent dat je wel stroom hebt.