Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit je deze eenfase motor aan?

Ik heb laatst een 2e hands motor gekocht, helaas bleek dat alle draden los waren gehaald waardoor de motor niet werkt. Er komen 4 draden(rood,wit,zwart) uit de motor en een geel/groen gestreepte zit aan de behuizing(aarde?)

-de rode draad gaat naar een 12uF condensator en word daarna een witte draad
-de witte draad word een rode(vraag me niet waarom)
-de zwarte draad zit aan iets met rubber eromheen en is daarna weer gewoon een zwarte draad
-de gestreepte draad lijkt aan de behuizing te zitten

ik vermoed dat aarde naar aarde moet en van de overige 3 een naar de nul en de andere aansluiten op de fasedraad? dan blijft er alleen een draad over, is dat om de motor de andere kant op te laten draaien? of moet ik het heel anders aansluiten?

op de motor staat het volgende:
V 230~
Hz 50
kW 0.9
IPX5 Made in the Nedtherlands
Class I Serialno.: 112

en op een andere sticker staat dit:
230V. 1~50Hz 1-3A P1 - 0.7kW
12uF-450V IP-55 2800 min.-1
deze gegevens komen overeen met wat er op de condensator staat.

Ik heb een schema bijgevoegd voor meer duidelijkheid

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik denk dat deze motor inderdaad een omkeerschakeling heeft gehad met een dubbele wisselschakelaar. Het aansluitschema voor zo'n omkeerschakeling vind je hier: http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/originele/2013/oktober/draaistroom_motor_op_230V.pdf (op de laatste pagina)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding