Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een LED matrix aansluiten op een Arduino Mega 2560?

De situatie : Ik heb een led matrix gemaakt van 11*8. Ik heb leds gebruikt welke 1 kleur uitstralen.

De vraag : kan ik deze led matrix rechtsreeks (zonder ic's e.d.) aansturen met een Arduino Mega 2650? Zo ja, hoe moet ik dit dan aansluiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet 8 uitgangen programmeren om de horizontale rijen aan te sturen en 11 uitgangen om de verticale kolommen te bedienen. Zorg dat jouw programma de 8 rij-uitgangen cyclisch naar 0 V stuurt terwijl je bij elke stap de informatie voor de bijbehorende kolom als 5 V op de kolom-uitgangen zet. Volgens de informatie over de Arduino kunnen de I/O poorten maximaal 40 mA leveren of opnemen, je moet dus low-power leds gebruiken en per kolomuitgang een begrenzingsweerstand opnemen om te zorgen dat je de poorten niet overbelast.
Met gewone leds kun je beter de 8 rij-uitgangen voorzien van een transistor om te zorgen dat de stroom per rij tot max. 11x40=440 mA kan oplopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dank voor de reactie. Kan aan de hand van je informatie wel verder.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding