Hoe kan ik een LED matrix aansluiten op een Arduino Mega 2560?

De situatie : Ik heb een led matrix gemaakt van 11*8. Ik heb leds gebruikt welke 1 kleur uitstralen.

De vraag : kan ik deze led matrix rechtsreeks (zonder ic's e.d.) aansturen met een Arduino Mega 2650? Zo ja, hoe moet ik dit dan aansluiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je moet 8 uitgangen programmeren om de horizontale rijen aan te sturen en 11 uitgangen om de verticale kolommen te bedienen. Zorg dat jouw programma de 8 rij-uitgangen cyclisch naar 0 V stuurt terwijl je bij elke stap de informatie voor de bijbehorende kolom als 5 V op de kolom-uitgangen zet. Volgens de informatie over de Arduino kunnen de I/O poorten maximaal 40 mA leveren of opnemen, je moet dus low-power leds gebruiken en per kolomuitgang een begrenzingsweerstand opnemen om te zorgen dat je de poorten niet overbelast.
Met gewone leds kun je beter de 8 rij-uitgangen voorzien van een transistor om te zorgen dat de stroom per rij tot max. 11x40=440 mA kan oplopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dank voor de reactie. Kan aan de hand van je informatie wel verder.