waarom gaat een apparaat aan door middel van elektriciteit ?

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik bedoel dus,

Een apparaat werkt niet op water, daar gaat bijvoorbeeld mijn laptop zelfs van kapot.

Maar met elektriciteit werkt de laptop wel.

Mocht ik een koperdraad in het stopcontact steken, dan voel ik prikkel en pijn, maar een laptop functioneert niet zonder.

Mijn vraag is, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje onduidelijk geformuleerd!

Antwoorden (3)

energie is de meest efficiënte manier van energie. Zet dingen aan of uit als er een stroom langs loopt. Het zou ook met water kunnen en dat hij dan iets van een draaisysteem laat bewegen.. Maar daar zou het iets te groot van worden
Dus daarom toch maar electriciteit ;)

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik bedoel dus, electriciteit is de meest efficiente manier van energie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie electriciteit als een waterstroom, heen kan het een watermolen aandrijven, ter vergelijking, het b.v. linkse gaatje van een stopcontact kan een el. koffiemolen aandrijven, na verbruik stroomt het water langzamer naar zijn eindbestemming. Na het el. stroomverbruik gaat de electriciteit naar het rechtse gaatje a.h.w. uitgwerkt.
Als je zo slim bent om koperdraad in een stopcontact te steken moet je incalculeren dat je in minder goeie omstandigheden (vocht) een beetje dood kunt zijn.
De stroom in jouw laptop wordt van 220volt via een transformator naar een lage spanning getransformeerd, want anders zou het inwendige er ook de brui aan geven.
Diezelfde watermolen zou wel stroom kunnen leveren mits daar een electromotor aan gekoppeld wordt.
Er is altijd een mechanische kracht nodig om electriciteit te leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een apparaat kun je vergelijken met een gloeilamp.
Als daar een SPANNING (U) overstaat en er een STROOM door heen gaat, gaat het licht branden!

Het effect van stroom op dat DUNNE draadje in een lamp geeft licht. Met andere woorden, je zet een ELEKTRISCHE energie om in een FOTONISCHE energie (licht).

Dit gebeurt met alle apparaten die op het stroom worden aangesoten. Denk hier aan een elektrische deken...... die wordt warm. Aan een radio...... geeft geluid.

Het is dus allemaal afhankelijk van de onderdelen die je op de stopcontact (wand contactdoos) aansluit, wat er uit komt.

Water is wel weer een middel waar MEE je elektrische enregie kunt opwekken.
MAAR DAT VERTEL ik je in LES twee :D

PS: Een laptop werk wel, als je de stekker uit het stopcontact haald...... ACCU.... BATTERIJ!!!