Wat is het verschil tussen blue ray en "gewoon" Een dvd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blu-ray heet de techniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Choeije fraach

Antwoorden (5)

Een blu ray heeft een veel hogere resolutie dan een dvd. Waardoor er een mooier beeld wordt weergegeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dvd wordt gelezen met een rood licht, wat een kleinere bandbreedte heeft dan blauw licht ofwel blu-ray. Verschil is meer opslagruimte en dus ruimte voor betere kwaliteit en extras of meer opslagruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dataschijf is het voordeel dat er meer op een schijfje past 4,7 GB voor een single layer DVD tegen 25 GB voor een Blu-ray disc (BRD).

De grotere opslagcapaciteit zorgt ervoor dat je volledige HD-films* op een BRD kan zetten, veelal in 1080p24 (24 beelden per seconde zoals gewoon bij bioscoopfilms).

*(Overigens zijn dit nog steeds gecomprimeerde films.)

De naam Blu-ray komt van de blauwe straal die gebruikt wordt, deze heeft een kortere golflengte dan een rode straal en daardoor is een hogere data dichtheid mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad klopt het dat de capaciteit van een Blue-Ray disc een stuk groter is. Dit komt door de blauwe laser die fabrikanten gebruiken. Toch is er nog iets dat flink verschilt van normale DVD's.

Blu-Ray schijven zijn niet alleen in staat om Full-HD video en 3DTV films weer te geven (of games op te slaan), maar de Blu-Ray standaard maakt interactiviteit mogelijk. Menu's mixen dus naadloos in de film en je kan on the spot bonus content activeren. Uiteraard wel afhankelijk van de aanwezigheid hiervan. Daarnaast zijn er Blu-Ray Live discs die het mogelijk maken om extra content te downloaden.

Het ware antwoord zit dus niet alleen in het schijfje, maar ook in de mogelijkheden die erbij horen.

Zoals je in mijn onderstaande artikel kan lezen, wordt Blu-Ray steeds populairder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Klopt helemaal, echter is het zoals je al terecht zegt afhankelijk van de aanwezigheid. Zo blies men ook hoog van de toren bij de introductie van DVD vanwege de mogelijkheid een dubbel video spoor te gebruiken(zodat je bijv. van camera standpunt zou kunnen wisselen), echter heb ik het nooit in werking gezien. Je moet er maar zin in hebben als filmproducent :P Ook moet volgens niet alleen de Blu-ray Disc maar ook de Blu-ray speler dit ondersteunen. De eerste en (volgens mij de huidige goedkopere) BR spelers zijn zonder internetfunctionaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, met name de eerste spelers (en budget knallers) zijn gaar op dat gebied. De meeste spelers kunnen tegenwoordig van een update worden voorzien om alles te ondersteunen.
Een betere kwaliteit wat betreft, beeld en geluid. En er zitten vaak meer extra's bij. Blue-Ray spelers zijn wel vaak minder snel compatible met Home Cinema Systems.