Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand welk merk/type kompas dat was ?

Mijn zoontje heeft van opa dat kompas gekregen wat bij een bekende supermarkt keten onlangs in de aanbieding was.
Dit is echter een kopie van een kompas dat ik in het leger ook wel eens gebruikte ( rond 1990 ) wat ik nog weet is dat de naald maar aan een kant vast leek te zitten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorrie plaatje vergeten.
hier lijkt ie aardig op.
Het was echter geen prul maar een degelijk ding .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
649

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo'n kompas heet een peilkompas, gemaakt om voornamelijk mee in het veld te werken en een aantal graden te kunnen "schieten", en om nauwkeurig peilingen(dus plaatsbepalingen) te kunnen doen. tegenwoordig zie je meer de kompassen van recta, deze kunnen makkelijker ingeklapt worden, zijn ook zeer nauwkeurig met bovenstaande handelingen en kunnen makkelijker icm een kaart worden gebruikt. het grootste verschil tussen een supermarkt kompas en een "echte"(geld ook voor een echt peilkompas) is dat de dure vaak vloeistof gedempt zijn. dit houd in dat de compasnaald rustiger beweegd en niet "na deint". ook is vaak de afwijking tussen het geografische en magnetische noorden(declinatie) in te stellen. de kompassen zijn trouwens in alle prijsklassen te koop bij de betere outdoorspeciaalzaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb iets gevonden,hopelijk heb je er iets aan.

http://www.discounter-archiv.de/de/archiv/LIDL-Niederlande/2010-04-06/Kompas/576235/?PHPSESSID=4e7fa30f1eff814f6bb89c4cd09269e3
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat model wordt door verschillende fabrikanten gemaakt. Ik weet niet welke door het NL-leger wordt gebruikt. Silva en Recta maken degelijke en goede kompassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vooral Recta is 'ff wennen' maar dan wil je ook niet anders meer. Sommige van Silva lijken op je afbeelding (qua werking sowieso :-) ).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding